Konteksty

Agata Wittchen-BarełkowskaThomas Bernhard – Bóg, honor, ojczyzna

Austriackość pytam siebie zawsze co to jest absurdalność do potęgi[1] Najchętniej byłbym Francuzem mówił nie Anglikiem nie Rosjaninem Francuzem to […]

Anka HerbutKoniec jest celem

Na „Placu Bohaterów” Krystiana Lupy wszystko już dawno powymierało: marzenia, utopie, wiara w możliwość zmiany czy jakiś nadrzędny sens życia. Jakoś […]

Krystian LupaMówić do tajemniczej połowy

Co w sytuacji zagrożenia demokracji obywatele mogą zrobić? Co zamierzacie (ty zamierzasz) zrobić sami? Co powinniśmy zrobić razem? To właśnie […]

Michał Kozłowski, Jan Sowa, Kuba SzrederKONKLUZJE BADANIA: PREKARNOŚĆ, PROJEKT I MIŁOŚĆ DO SZTUKI

HABITUS, MOTYWACJE I EGALITARYZM PRACOWNIKÓW SZTUKI   Hipoteza: pracownicy sztuki są wysoko wykwalifikowani i wysoko zmotywowani (powołaniowy charakter pracy), co […]

Agnieszka JakimiakNie ma się czego wstydzić

W 2015 roku w wydawnictwie Krytyki Politycznej ukazała się „Czarna księga polskich artystów”. Na jej okładce widnieje zdjęcie Zbigniewa Libery trzymającego […]

Franco „Bifo” BerardiFabryka nieszczęścia

Pojęcie szczęścia to nie kwestia nauki, lecz ideologii. Tak powinniśmy je rozumieć. Nawet jeśli w publicznym dyskursie spójna, naukowa debata […]

Ahmet ÖğütOparte na faktach

Słoneczny dzień w Berlinie. Ahmed jest w swoim mieszkaniu przy Karl-Marx-Straße. Szuka telefonu, aby zadzwonić do Ahmeda. Telefon dzwoni. Po […]

Bojana Kunst„Artysta w pracy”

Rozdział 1 Opór sztuki zaangażowanej Łatwo by nam było zastygnąć w tej pozie, ale nie, od razu zaczynamy się spierać. […]

Bojana KunstOpór sztuki zaangażowanej

Łatwo by nam było zastygnąć w tej pozie, ale nie, od razu zaczynamy się spierać. Budowniczowie, Chto Delat, 2015   […]

Joanna KrakowskaAuto-teatr w czasach post-prawdy

W ostatniej scenie „Amatora” Krzysztofa Kieślowskiego z 1979 roku tytułowy bohater – filmowiec-amator – kieruje kamerę na siebie. Nie powoduje […]

Marta KeilAutonomia / Instytucja / Demokracja

  Wychodząc z założenia, że niemożliwe jest dzisiaj tworzenie teatru politycznego bez krytycznego przyglądania się warunkom produkcji, zbudowaliśmy program 21. […]

Marina Otero VerzierZabezpieczone ciała. Architektura posiadłości Osamy bin Ladena w Abbottabadzie

  Od października 2011 roku makieta otoczonej murem posiadłości Osamy bin Ladena jest częścią stałej ekspozycji w lobby Narodowej Agencji […]

Gob SquadO uczestnictwie

Współdzielone doświadczenie Już na samym początku swoboda wyboru tego, co oferujemy naszym widzom, pokazała nam, że widzowie (czy ludzie w […]

21. Konfrontacje TeatralneWprowadzenie

Festiwal jest publiczną instytucją sztuki, a więc ma konkretną rolę, obowiązki i odpowiedzialność ‒ zarówno wobec artystów, jak i publiczności; […]

Rozmowa Janusza Opryńskiego, Marty Keil i Grzegorza ReskePo co nam Festiwal?

Janusz Opryński: Słuchajcie, minął rok. Jak pamiętacie, rok temu rozmawialiśmy o historii festiwalu, ale też o procesie definiowania go na […]

Stephen BottomsKRYTYCZNA ODSŁONA: POLITYKA, EROTYKA I PENNY ARCADE

W okresie od późnych lat 70. do wczesnych lat 90. XX wieku w nowojorskich klubach, galeriach i teatrach alternatywnych pojawił się całkiem odrębny gatunek teatralny […]