„Schyłek dnia” to nagrodzone na festiwalu w Wenecji najnowsze dzieło László Nemesa, zdobywcy Oscara za „Syna Szawła”. Skonstruowany na podobieństwo tajemniczego labiryntu film prowadzi nas przez Budapeszt u progu XX wieku, wtedy wciąż jedną z najważniejszych metropolii Europy; perłę austro-węgierskiego imperium. Przewodniczką po przekwitającym niepostrzeżenie mieście jest młodziutka Irisz, córka właścicieli sklepu z kapeluszami, którzy przed laty zginęli w pożarze. Dziewczyna szuka zaginionego brata, ale też odpowiedzi na pytania o własną tożsamość. Błądzi, zapuszcza się w zaułki i ślepe uliczki, odkrywa wnętrza eleganckich sklepów, pałaców, ale też kryjówki anarchistów i nędzne robotnicze klitki. Oto świat technologicznego triumfu i cywilizacyjnego zacofania, luksusu i niepokoju; świat, w którym o statusie świadczy twój kapelusz. Wyrafinowanie przestaje już jednak chronić przed pulsującą na obrzeżach miasta dziką energią rewolty.

Z niesłychanie gęstej, intensywnej materii tajemnic i przeczuć; z atmosfery trawiącej świat gorączki, tka László Nemes poruszającą opowieść o końcu. Niesłychanie sugestywna aura apokalipsy, tytułowego “schyłku dnia”, przypomina, że nic nie trwa wiecznie, że dzisiejsze stolice to jutrzejsze peryferie, że historia wcale nie dobiegła końca. Nostalgiczny, skąpany w dogorywającym świetle – i bardzo głośno bijący na alarm, film węgierskiego reżysera to nie tyle podróż w przeszłość, ale przede wszystkim requiem dla naszego świata.

Zwiastun

Spotkania filozoficzne to cykl comiesięcznych spotkań, na które składają się przedpremierowa projekcja filmu z repertuaru Gutek Film, wykład, a także rozmowa z publicznością na temat bezpośrednio zainspirowany filmem.
Poszukujesz odpowiedzi na istotne pytania? Zastanawiasz się, jakie problemy porusza współczesna kinematografia? Chcesz trenować kreatywne myślenie, które pomoże Ci stawić czoła wyzwaniom, jakie niesie ze sobą współczesność? Jeśli idąc do kina nie oczekujesz jedynie rozrywki – tego wszystkiego może dostarczyć Ci filozofia w kinie.
Pamiętaj! Analizując filmy, badamy strukturę rzeczywistości.

prowadzenie: Piotr Pękala