„Wszyscy wiedzą” to trzymający w napięciu, zaskakujący i do samego końca mylący tropy nowy film Asghara Farhadiego. Za sprawą tego mistrzowsko poprowadzonego dramatu obyczajowego z elementami kryminału i love story, po raz kolejny na ekranie spotkał się gwiazdorski duet (a prywatnie para) – Penélope Cruz i Javier Bardem.

Cruz wciela się w rolę Laury, kobiety, która przed laty wyjechała do Argentyny, a dziś powraca do rodzinnego hiszpańskiego miasteczka na ślub siostry. Bardem gra Paco, jej dawnego kochanka, teraz cenionego winiarza. We „Wszyscy wiedzą” parę, którą kiedyś łączyło uczucie, tym razem połączy tragedia: podczas burzowej weselnej nocy znika bowiem nastoletnia córka Laury, Irene. Od tego momentu osadzony w urokliwym, okolonym winnicami miasteczku, film zdobywcy dwóch Oscarów (za „Rozstanie” i „Klienta”) całkowicie zmienia nastrój. Fasada sielanki gwałtownie pęka, a zza niej wychodzą rodzinne sekrety, zawiści, namiętności i skrzętnie ukrywane konflikty. Przeszłość nawiedza misternie tkaną opowieść niczym zły duch; burząc przy tym spokój całego miasteczka. Na jaw wychodzą kolejne tajemnice, o których „wszyscy wiedzą”, ale nikt nie chce przerwać zmowy milczenia.

Farhadi prowadzi opowieść z charakterystyczną dla siebie swobodą i lekkością. Rodzina to terytorium, na którym porusza się z wprawą, bezbłędnie wychwytując paradoksy, dzięki którym to kłębowisko toksycznych emocji, sprzecznych interesów i wzniosłych uczuć działa jak doskonale naoliwiona maszyna. Intymny, a przy tym kipiący emocjami „Wszyscy wiedzą” dowodzi, że  w opowiadaniu o związkach i relacjach, Farhadi nie ma sobie równych.

Zwiastun

Spotkania filozoficzne to cykl comiesięcznych spotkań, na które składają się przedpremierowa projekcja filmu z repertuaru Gutek Film, wykład, a także rozmowa z publicznością na temat bezpośrednio zainspirowany filmem.
Poszukujesz odpowiedzi na istotne pytania? Zastanawiasz się, jakie problemy porusza współczesna kinematografia? Chcesz trenować kreatywne myślenie, które pomoże Ci stawić czoła wyzwaniom, jakie niesie ze sobą współczesność? Jeśli idąc do kina nie oczekujesz jedynie rozrywki – tego wszystkiego może dostarczyć Ci filozofia w kinie.
Pamiętaj! Analizując filmy, badamy strukturę rzeczywistości.

prowadzenie: Piotr Pękala
Paweł Sikora – doktor habilitowany. Studia ukończył na Wydziale Filozofii i Socjologii UMCS w Lublinie. W latach 1997-2003 asystent w Zakładzie Historii Filozofii Nowożytnej. W 2003 obronił pracę doktorską „Drogi ontologii egzystencjalnej. Perspektywy filozofii Istnienia: Hegel – Heidegger“. Od 2004 roku adiunkt w tym samym zakładzie. Od 2012 roku redaktor czasopisma internetowego „Kultura i Wartości”. W 2016 roku otrzymał stopień doktora habilitowanego w dziedzinie nauk humanistycznych – dyscyplina: filozofia, na podstawie monografii: Pojęciowa treść percepcji w filozofii nowożytnej, wyd. UMCS, Lublin 2016.