Postać Judasza jest obciążona ładunkiem stereotypów, ale też daje możliwość pokazania wielu aspektów człowieczeństwa. Artur Pałyga – dramatopisarz, i Paweł Passini – reżyser, chcą spojrzeć na Judasza z wielu stron.

Punktem wyjścia dla pracy twórców były różne warianty opowieści biblijnej. W publicznej pamięci funkcjonuje relacja ewangelisty Mateusza, który pisał, że Judasz zwrócił srebrniki kapłanom, po czym się powiesił. Piotr w Dziejach Apostolskich relacjonował, że Judasz żadnych pieniędzy nie zwracał, kupił za nie ziemię i zginął w wypadku. Z kolei jeden z ojców Kościoła, Papiasz, twierdził, że Judasz roztył się tak bardzo, iż nie mógł przejść tam, gdzie wóz swobodnie przejeżdżał.

Skąd te różne wersje? Dlaczego wyparliśmy inne świadectwa? Jak wyglądała rzeczywistość? Jak mogła wyglądać? Na te pytania starali się odpowiedzieć twórcy.

W ich spektaklu historia Judasza przewija się jak srebrna nić pośród współczesnych sytuacji zdrady.

Spektakl pokazany przedpremierowo na Festiwalu Nowe Epifanie.

***

Paweł Passini

Absolwent Wydziału Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Wcześniej studiował na Uniwersytecie Warszawskim filozofię i kulturoznawstwo. Reżyser i kompozytor. Jeden z prekursorów nurtu teatru interaktywnego w Polsce. Założyciel pierwszego na świecie teatru internetowego „neTTheatre”. Jako spektakl dyplomowy zrealizował Dybuka Szymona An-skiego (Teatr Nowy w Poznaniu). 

Pracował m.in. w Izraelu, Finlandii, USA, Indiach, we Włoszech, Grecji i na Cyprze, w swej karierze ma także epizody aktorskie. Wyreżyserował m.in. Zbrodnię z premedytacją W. Gombrowicza (Teatr Miejski w Gdyni), Klątwę S. Wyspiańskiego i Ifigenię w Aulidzie Eurypidesa (Teatr im. J. Kochanowskiego w Opolu), Artaud. Sobowtór i jego teatr (Teatr Studio w Warszawie) i Amszela Kafkę (Teatr Polski we Wrocławiu). 1 sierpnia 2008 r. w Muzeum Powstania Warszawskiego przygotował Hamleta 44 według W. Szekspira. W 2007 r. wyreżyserował Odpoczywanie – pierwszy na świecie spektakl pokazywany na żywo w internecie (Łaźnia Nowa w Krakowie). Jego ostatnie realizacje to: Hideout / Kryjówka (neTTheatre, Lublin / Warszawa), Dziady. Twierdza Brześć (IAM / ATD, Brześć, Białoruś), Halka / Haiti (Cazale, Haiti / Polski Pawilon na Biennale w Wenecji), Bieguny (neTTheatre Lublin / Teatr Maska w Rzeszowie), Y (Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu ), Znak Jonasza (neTTheatre, Lublin / Warszawa), Matki (Teatr Żydowski w Warszawie), DyBBuk (Teatr Polski w Bielsku-Białej). 

Paweł Passini jest laureatem wielu nagród, m.in. Nagrody im. Konrada Swinarskiego. Otrzymał Herald Angel i Total Theater Award podczas FRINGE Festival w Edynburgu.