Wydarzenia
Konfrontator jest nowym projektem Konfrontacji Teatralnych.
Spotkanie marcowe przygotowane jest we współpracy z EEPAP.
Począwszy od marca, co miesiąc zapraszamy naszych widzów na spotkania poświęcone kolejnym odsłonom programu nadchodzącej edycji imprezy, a także najważniejszym tematom dyskusji toczących się w środowisku teatralnym w Polsce i za granicą.
EEPAP: Teatr i Majdan.
Dyskusja z udziałem Marii Jasińskiej (Kijów/Kraków) – badaczki teatru, inicjatorki licznych projektów teatralnych między Polską i Ukrainą, kuratorki polskich programów Festiwalu GogolFest, Nadii Sokolenko (Kijów) – redaktorki naczelnej magazyny „Ukraiński Teatr”, współzałożycielki niezależnej organizacji Platforma Teatralna, Pavlo Arje (Lwów/Berlin) – dramatopisarza i kuratora, Viktorii Schvydko (Lwów) – dyrektorki Międzynarodowego Festiwalu Współczesnej Dramaturgii DRAMA.UA, Olii Muchiny (Lwów) – koordynatorki projektów festiwalu DRAMA.UA. Prowadzenie Joanna Wichowska – kuratorka projektów EEPAP, współpracowniczka Dwutygodnika.com
Organizatorzy: EEPAP i Konfrontacje Teatralne
Wydarzenia ostatnich miesięcy na Ukrainie postawiły nowe wyzwania przed ukraińskim społeczeństwem. Również przed ludźmi teatru. Jak ukraińskie środowisko teatralne reaguje na masowe protesty? Jak wyobraża sobie rolę sztuki w sytuacji zagrożenia i walki o podstawowe prawa obywatelskie? Czy energia Majdanu przedostaje się na sceny teatrów, albo czy w przyszłości zdoła się tam przedostać?
„Majdan zdziera zasłonę, która długo spowijała nasze społeczeństwo: ujawnia jego wady, jego choroby i problemy. Również w świecie teatralnym. Jak można grać komedie, kiedy takie rzeczy dzieją się na ulicach? Jak można stać z boku, kiedy decyduje się również twoja przyszłość? Nie rozumiem tego. Tak jak nie rozumiem tych, którzy w grudniu minionego roku osądzali aktorów teatru w Czerkasach – za to, że przerwali przedstawienie, żeby powiedzieć, że nie dostają pensji i że już od bardzo dawna nie mają po prostu za co żyć. Wiele miejskich i wojewódzkich teatrów jest w podobnej sytuacji – i milczą, znoszą to bez protestu. Majdan wydobył również problemy ukraińskiego teatru: obnażył jego całkowitą niewrażliwość na społeczne wstrząsy.”
„Majdan zdziera zasłonę, która długo spowijała nasze społeczeństwo: ujawnia jego wady, jego choroby i problemy. Również w świecie teatralnym. Jak można grać komedie, kiedy takie rzeczy dzieją się na ulicach? Jak można stać z boku, kiedy decyduje się również twoja przyszłość? Nie rozumiem tego. Tak jak nie rozumiem tych, którzy w grudniu minionego roku osądzali aktorów teatru w Czerkasach – za to, że przerwali przedstawienie, żeby powiedzieć, że nie dostają pensji i że już od bardzo dawna nie mają po prostu za co żyć. Wiele miejskich i wojewódzkich teatrów jest w podobnej sytuacji – i milczą, znoszą to bez protestu. Majdan wydobył również problemy ukraińskiego teatru: obnażył jego całkowitą niewrażliwość na społeczne wstrząsy.”
Nadia Sokolenko, teatrolożka, redaktorka naczelna pisma „Ukraiński Teatr”, współzałożycielka niezależnej organizacji Platforma Teatralna
„Sztuka to jeden z najlepszych mechanizmów przekształcania negatywnej energii sprzeciwu w konstruktywną siłę. U nas ten mechanizm już od wielu lat wprzęgnięty jest wyłącznie w przemysł rozrywki. (.) Nasze teatry już od dawna żyją w zgodzie z zasadami państwa totalitarnego. Żadnego słowa ze sceny o polityce, żadnej krytycznej uwagi pod adresem społeczeństwa, ani mru-mru o korupcji i kryminalnej władzy. Przepraszam, jeśli to myśl okrutna, ale za fakt, że dziś na Ukrainie mamy zabitych i aresztowanych, odpowiedzialne są także ukraińskie teatry.”
Iryna Chuzhynova, krytyczka teatralna, współzałożycielka i szefowa niezależnej organizacji Platforma Teatralna
„Sztuka to jeden z najlepszych mechanizmów przekształcania negatywnej energii sprzeciwu w konstruktywną siłę. U nas ten mechanizm już od wielu lat wprzęgnięty jest wyłącznie w przemysł rozrywki. (.) Nasze teatry już od dawna żyją w zgodzie z zasadami państwa totalitarnego. Żadnego słowa ze sceny o polityce, żadnej krytycznej uwagi pod adresem społeczeństwa, ani mru-mru o korupcji i kryminalnej władzy. Przepraszam, jeśli to myśl okrutna, ale za fakt, że dziś na Ukrainie mamy zabitych i aresztowanych, odpowiedzialne są także ukraińskie teatry.”
Iryna Chuzhynova, krytyczka teatralna, współzałożycielka i szefowa niezależnej organizacji Platforma Teatralna
Pełny zapis spotkania:
https://www.dwutygodnik.com/artykul/5332-dosc-bohaterow-potrzebny-jest-czlowiek.html