Wydarzenia
Teatr Studio (Warszawa)Koniec z Eddym
Édouard Louis
Na podstawie książki "En finir avec" Eddy Bellegueule
Anna Smolar
OBSADA:Dominika Biernat
Daniel Dobosz
Marcin Pempuś
Sonia Roszczuk
Mateusz Smoliński
Rob Wasiewicz
Ewelina Żak
Anna Met
MUZYKA:Jan Duszyński
REŻYSERIA ŚWIATŁA:Rafał Paradowski
WSPÓŁPRACA DRAMATURGICZNA:Alicja Kobielarz
KIEROWNIK PRODUKCJI:Justyna Pankiewicz
INSPICJENTKA:Maria Lejman-Kasz
ASYSTENT REŻYSERA:Filip Jaśkiewicz
ASYSTENTKA SCENOGRAFA / KOSTIUMOGRAFA:Stefania Łosyk
ASYSTENTKI PRODUKCJI:Monika Balińska, Michelle Stolarek
PREMIERA:2020
Spektakl Anny Smolar zainspirowany powieścią Koniec z Eddym Édouarda Louisa przygląda się doświadczeniu systemowego ucisku i stawia pytanie o lojalność wobec korzeni i klasy społecznej.
W świecie opisanym przez Édouarda Louisa nie ma miejsca na inność i okazywanie słabości, a każdy objaw delikatności, ambicji czy marzeń o czymś więcej i byciu kimś innym znika pod ciężarem zmordowanych ciał i czerwonych cegieł, które razem tworzą scenerię małego miasteczka. Powrót Édouarda do historii dorastającego w biednej, robotniczej rodzinie Eddy’ego jest gestem emancypacyjnym. Służy wymazaniu tej osoby, która doświadczyła prześladowania i braku akceptacji ze strony otoczenia. Édouard dokonuje wymazania, aby móc napisać swoją opowieść od nowa.
Czy miałeś prawo opuścić swoją rodzinę?
Czy miałeś prawo uciec z miejsca, w którym się wychowałeś?
Czy miałeś prawo porzucić siebie?
Czy miałeś prawo wymazać swoje imię i nazwisko?
Czy miałeś prawo napisać, że byliście biedni?
Czy miałeś prawo czuć pożądanie do chłopców?
Czy miałeś prawo zmienić swój status społeczny?
Imię nie jest tylko imieniem, nie jest tylko ciągiem liter i sylab, ale opowieścią. Imię, z którym się urodziłem, Eddy Bellegueule, sprowadzało mnie do przeszłości i opowieści, której nie wybrałem i od której chciałem uciec.
Édouard Louis
Anna Smolar – reżyserka teatralna, tłumaczka. Absolwentka literaturoznawstwa na Uniwersytecie Paryskim-Sorbonne. Laureatka Paszportu „Polityki” 2016 w kategorii Teatr.
W 2001 r. założyła w Paryżu zespół La compagnie Gochka, z którym realizowała spektakle: Gorzkie łzy Petry Von Kant R.W. Fassbindera, Wyspa niewolników P. Marivaux i Sextuor Banquet A. Llamas. Od 2005 roku reżyseruje w Polsce, m.in. Zamianę Claudela w Teatrze Śląskim w Katowicach, Panią z Birmy o Aung San Suu Kyi w Teatrze Polonia w Warszawie, Pinokio w Nowym Teatrze w Warszawie, Aktorów żydowskich w Teatrze Żydowskim, Dybuka w Teatrze Polskim w Bydgoszczy, Henriettę Lacks w Nowym Teatrze, Kopciuszka w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie, Kilka obcych słów po polsku w Teatrze Żydowskim na deskach Teatru Polskiego w Warszawie.
W 2021 r. wyreżyserowała Halkę w krakowskim Teatrze Starym, prezentując niezwykle progresywne podejście do klasycznego libretta dziewiętnastowiecznego poety W. Wolskiego.
—-
Daniel Dobosz za swoją kreację w spektaklu uzyskał wyróżnienie w kategorii Najlepszy Aktor sezonu 2020/2021 podsumowania Wiesława Kowalskiego dla portalu Teatr dla Wszystkich.
Prasa:
„Aktorzy doskonale radzą sobie z, mówiąc wprost, mądrością spektaklu. Osiągnięciem wydaje mi się umiejętność wrażliwego nieprzerysowania postaci »prostego« człowieka. Teatr mądry i spójny w przekazie, jak i artystycznym wykonaniu”.
Olga Turno, DziennikTeatralny.pl
„Reżyserka skutecznie budzi wrażliwość widzów, unikając taniego współczucia czy moralizowania. Obok znakomitych decyzji adaptacyjnych, inscenizacyjnych czy scenograficznych siłą spektaklu Teatru Studio są świetni aktorzy oraz efekty – typowego dla twórczości Smolar – zespołowego charakteru pracy teatralnej”.
Piotr Dobrowolski, Teatralny.pl