Wojciech Blecharz – reżyser, kompozytor, oboista. Na Konfrontacjach w 2014 prezentował operę Transcryptum, a w 2016 roku gościliśmy Schubert. Romantyczna kompozycja na 12 wykonawców i kwartet smyczkowy w reżyserii Magdy Fertacz, z nagradzaną muzyką kompozytora.

Urodzony w 1981 roku w Gdyni, w 2005 ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Podczas nauki w warszawskiej Akademii Muzycznej skomponował między innymi: Psalmus 82 na chór mieszany (III nagroda na Konkursie Kompozytorskim „Musica Sacra” w Częstochowie). Już w tamtym czasie, poszukując środków wyrazu nie ograniczał się do muzyki instrumentalnej, zrealizował też utwór na taśmę – ”assonance” (2006). Jako wykonawca muzyki dawnej osiągnął liczne sukcesy, jest m.in. laureatem Złotej Harfy Eola na Festiwalu Muzyki Dawnej „Schola Cantorum” w Kaliszu (1998), Nagrody Fundacji im. Zofii Rayzacherowej za największą indywidualność artystyczną na X Festiwalu Muzyki Dawnej w Warszawie (2000) i wielu innych.

Przełomowym momentem w rozwoju artystycznym Blecharza stało się ukończenie Akademii Muzycznej – straciwszy wiarę w rozwiązania proponowane mu przez konwencjonalną postawę uczelni, zaczął poszukiwać własnych koncepcji. Miejscem, w którym mógł je rozwijać okazał się Uniwersytetu Kalifornijskiego San Diego, gdzie w 2008 roku Blecharz rozpoczął studia doktoranckie. W 2015 otrzymał doktorat z dziedziny kompozycji, specjalizując się w tworzeniu i wykonawstwie muzyki współczesnej.

Na rok 2008 datuje się momenty, kiedy zaczęły powstawać utwory zarysowywujące kierunek, którym po dziś dzień podąża kompozytor – Airlines (2008) i Torpor (2008). Rozpisane na czterech wykonawców Airlines powstało z myślą o niemieckim zespole fletów prostych Quartet New Generation. Inspiracją dla utworu był proces oddychania – nieregularnego, gwałtownego, pozbawionego wszelkiej doniosłości.
W Means of Protection na akordeon, wiolonczelę i głos (2012), utworze, wykonanym po raz pierwszy na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej ”Warszawska Jesień’’ rytm utworu znowu podporządkowany został cielesności.

Od 2012 współorganizuje wraz z Pawłem Mykietynem festiwal muzyczny Instalakcje przy Nowym Teatrze w Warszawie.

W tym samym roku został nominowany do Paszportów Polityki 2012 w kategorii muzyka poważna:

”Za silnie emocjonalną, a zarazem zdyscyplinowaną nową muzykę. Jego kompozycje stanowią unikatowy w polskim świecie muzycznym autobiograficzny przekaz przemawiający zarazem do emocji i intelektu” – napisał w swoim uzasadnieniu Adam Suprynowicz.

Blecharz wyreżyserował swoje trzy opery-instalacje: Transcryptum (2013), zamówioną przez Teatr Wielki – Operę Narodową w Warszawie, Park-Operę (2016), zamówioną przez Teatr Powszechny w Warszawie oraz Body-Operę (2014–16), zamówioną przez Nowy Teatr oraz Huddersfield Contemporary Music Festival.

Transcryptum (2013) wpisywało się w nurt site-specific art – sztuki związanej nierozerwalnie z miejscem, w którym jest realizowana i przedstawiana. Premierowe wykonanie w Operze Narodowej zaaranżowała cały jej budynek – kręte korytarze, windy, sale prób, a nawet pralnię – a w przygotowanie spektaklu włączeni są prawie wszyscy pracownicy teatru. W 2015 roku ”Transcryptum” zostało wystawione ponownie, tym razem w piwnicach lubelskiego Centrum Kultury. 

W kwietniu 2018 odbyła się premiera czwartej opery Blecharza Fiasko, wyreżyserowana przez K.A.U & Wdowik w Teatrze Operowym w Darmstadcie, we wrześniu 2018 odbyła się premiera Rechnitz.Opera, oparta na tekście Elfriede Jelinek, w reżyserii Katarzyny Kalwat, zamówiona przez TR Warszawa oraz festiwal Warszawska Jesień.

W 2012 r. Blecharz otrzymał nagrodę-stypendium za „doskonałość w kompozycji” podczas 46. Wakacyjnych Kursów Nowej Muzyki w Darmstadcie, w 2013 został laureatem konkursu kompozytorskiego Impuls w Austrii. W 2013 był nominowany do nagrody Orlenu Polacy z Werwą w kategorii Kultura i Sztuka oraz do nagrody Programu Trzeciego Polskiego Radia Kulturysta Roku.

Autorski spektakl Marty Górnickiej z muzyką Blecharza Mutter Courage und ihre Hunden, zamówiony przez Staatstheater Braunschweig, został uznany za jeden z najważniejszych spektakli teatralnych w Niemczech w 2015 roku. W 2016 Blecharz otrzymał nagrodę za muzykę do najlepszego wystawienia sztuki współczesnej za spektakl Schubert. Romantyczna kompozycja na 12 wykonawców i kwartet smyczkowy w reżyserii Magdy Szpecht. W 2017 otrzymał Stypendium Fundacji Siemensa na skomponowanie utworu other states_horizon dla 16 wykonawców i na 16 głośników bezprzewodowych dla Collegium Novum z Zurychu.