Reżyser teatralny i dramaturg. Na Konfrontacjach zagości po raz pierwszy, prezentując spektakl Nora z Teatru im. J. Osterwy w Lublinie.

Urodzony w 1981 roku, syn aktora Wiesława Kowalskiego. Studiował sinologię na Uniwersytecie Warszawskim i w National Taiwan Normal University w Tajpej na Tajwanie oraz reżyserię teatralną w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie.

Był asystentem Krystiana Lupy przy pracy nad spektaklem Zaratustra wg Fryderyka Nietzschego w Starym Teatrze w Krakowie.

W 2005 roku w ramach projektu K.O. 3 wyreżyserował krótką operę współczesną Ich bin Rita Detleva Glanerta w Hebbel-Theater w Berlinie.

Jest autorem spektakli Niepokoje wychowanka Törlessawg Roberta Musila (Teatr Dramatyczny w Warszawie), Manhattan Medea Dei Loher oraz Kiedyś szło lepiej Emmanuela Darleya (Teatr im. S.Jaracza w Olsztynie), Zwodnica Thomasa Middletona i Williama Rowleya, Eva Peron Copiego, Ciała obce Julii Holewińskiej oraz Życie jest snem Pedro Calderona de la Barca (Teatr Wybrzeże w Gdańsku), Stephanie Moles dziś rano zabiła swojego męża, a potem odpiłowała mu prawą dłoń Maliny Prześlugi (Laboratorium Dramatu w Warszawie), Kotka na rozpalonym blaszanym dachu Tennessee Williamsa oraz Mizantrop Julii Holewińskiej i Kuby Kowalskiego (Teatr Polski w Poznaniu), Wichrowe Wzgórza wg Emily Brontë oraz Szkarłatny płatek i biały wg Michela Fabera (Teatr Studio w Warszawie), Dolce Vita Julii Holewińskiej i Kuby Kowalskiego (Teatr im. J.Kochanowskiego w Opolu), Good Night Cowboy Julii Holewińskiej i Kuby Kowalskiego (koprodukcja Teatru Dramatycznego im. J.Szaniawskiego w Wałbrzychu i Teatru Warszawy w Warszawie), Pani Bovary wg Gustawa Flauberta (Teatr im. J.Osterwy w Lublinie), Zachodnie wybrzeże Bernarda-Marie Koltèsa(Teatr im. S.Żeromskiego w Kielcach).

W 2019 na scenie Teatru Narodowego po raz pierwszy wystawiał spektakl oparty na Ibsenie – Hedda Gabler. To jeden ze znaczących i niebanalnych tekstów o buncie, o potrzebie wolności, o potrzebie piękna. Reżyser przyznał, że nie interesowało go przenoszenie akcji sztuki Ibsena tu i teraz. – Znacznie bardziej zastanowił mnie ponadczasowy, bardzo poetycki wymiar tego tekstu – dodał. – Mam wrażenie, że to jest sztuka nie tyle o pozycji kobiety w społeczeństwie końca XIX w. czy dzisiejszym, ale że ona dotyczy problemu wolności jednostki i jej rozmaitych relacji, np. rodzinnych, towarzyskich.

W 2020 roku w Teatrze Wybrzeże przygotował premierę Życie intymne Jarosława. Słowami samego Iwaszkiewicza opowiada o głośnym romansie 60-letniego pisarza z dużo młodszym od niego mężczyzną. To poruszający, z wyczuciem napisany i fantastycznie zagrany spektakl o pięknie, zwyczajności i o meandrach ludzkiej seksualności.

Ponadto, przygotował plenerowe widowisko GRILL/walka wre gorąca na podstawie Pastorale Amelii Hertzówny (Muzeum Powstania Warszawskiego) oraz instalację dźwiękową Fryderyk Chopin. Ciennik osobisty na podstawie listów kompozytora z muzyką Sławka Kupczaka (Dolny Ogród Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego).

Jest otwarcie mówiącym o swojej orientacji gejem. Publicznego coming outu jako osoba homoseksualna dokonał w dwumiesięcznik społeczno-kulturalnym Replika w 2009 roku. W 2013 r. Kuba Kowalski wraz ze swoim ojcem, aktorem Władysławem Kowalskim wzięli udział w akcji społecznej skierowanej do rodziców gejów i lesbijek, autorstwa Kampanii Przeciw Homofobii – Rodzice, odważcie się mówić.

Nora to trzecia współpraca Kowalskiego z lubelskim Teatrem Osterwy i kolejny powrót do prozy Ibsena. Ten dramat ma w sobie coś ponadczasowego, bo opowiada o przebudzeniu i odnajdywaniu własnego głosu. W Polsce znaczy nawet coś więcej, szczególnie że standardy dotyczące równouprawnienia nie są tu jakieś wzorowe – mówił reżyser.

Za reżyserię przedstawienia „Ciała obce” w Teatrze Wybrzeże otrzymał Nagrodę Teatralną Miasta Gdańsk w 2013 roku.