Wydarzenia
Prowadzenie: Jacek Wakar
Miejsce: Foyer Małej Sali Widowiskowej ACKiM "Chatka Żaka"
Maja Kleczewska
scenariusz:Grzegorz Niziołek, Maja Kleczewska
dramaturgia:Grzegorz Niziołek
scenografia:Zbigniew Libera
kostiumy:Konrad Parol
choreografia:Kaya Kołodziejczyk
muzyka:Cezary Duchnowski
reżyseria świateł i multimedia:Wojciech Puś
obsada:Oriana Soika, Ewa Dobrucka, Przemysław Kosiński, Mateusz Trojanowski, Maciej Kulig, Barbara Guzińska, Jagoda Krzywicka, Maria Suprun, Flaunnette Mafa, Michał Czaderna, Piotr Gajos, Tomasz Lorek, Grzegorz Margas, Mateusz Wojtasiński, Weronika Kudzia, Patrycja Wykrent, Paulina Krywult
Trigger warnings:W spektaklu pojawiają się wulgarny język oraz drastyczne sceny.
Dostępność:Przestrzeń dostępna dla ograniczonej liczby wózków inwalidzkich - prosimy o wcześniejszy kontakt z Kasą CK
Historia najgłośniejszego w Europie procesu o czary w ujęciu jednej z najbardziej wszechstronnych polskich reżyserek, Mai Kleczewskiej.
We wrześniu 1632 roku w klasztorze urszulanek w Loudun zaczęły się dziać rzeczy dziwne i przeraźliwe. Dżuma niedawno odeszła, dręczyła miasteczko przez wiele miesięcy. Katolicy walczyli z protestantami zajadle przez 10 lat i choć od religijnych jatek minęło pół wieku, pamięć o nich nie przygasła. Opętanie w Loudun niemal zbiegło się z końcem wielkiej epidemii zdarzyło się w tych samych latach (1632-1640), które widziały wielki poryw rozumu towarzyszący ukazaniu się Rozprawy o metodzie Kartezjusza.
Kapłana, ojca Urbaina Grandiera, proboszcza parafii Sainte Croix, niestroniącego od uciech cielesnych, elokwentnego jezuitę oskarżono o bycie zamieszanym w sprawę zbiorowej histerii rzekomego opętania przełożonej zakonu urszulanek Matki Joanny od Aniołów oraz 16 innych zakonnic.
Rozpoczynają się publiczne egzorcyzmy. Przybierają formę tak spektakularną, ekscytującą i niemal lubieżną, że gromadzą rzesze mieszkańców. Im bardziej okazują się nieskuteczne tym częściej się odbywają i tym dłużej trwają. Sprawą niepokoi się sam kardynał Richelieu. Do Loudun przybywa komisja, na której czele staje baron de Laubardemont.
Oskarżenie rozwiązłego proboszcza Grandiera o rzucanie seksualnych (ergo: diabelskich) uroków na Bogu ducha winne białogłowy wprawiło w ruch potężną machinę. Napędzana głupotą ludzi oraz przepychankami na szczytach władzy kościelnej i świeckiej (z kardynałem Richelieu na czele), doprowadziła do najgłośniejszego w historii procesu o czary, konszachty z diabłem i w efekcie do spalenia na stosie niewinnego – przynajmniej w kwestii czarnej magii – człowieka.
***
Maja Kleczewska przez „Diabły” zadaje niełatwe pytania, ale można odnieść wrażenie, że nie zadaje ich Kościołowi, ale właśnie nam – widzom. Żebyśmy zastanowili się nad niby oczywistymi sprawami, ale tak naprawdę zastanowili, a nie w momencie gdy do nas dotrą, zbyli je machnięciem ręki, bo tak jest łatwiej, przyjemniej. […] to naprawdę wyjątkowy spektakl, jeden z tych mocniejszych i prowokujących do dyskusji.
Tomasz Sknadaj, terazteatr.pl



