Wydarzenia
Jan Klata;
scenografia:Mirek Kaczmarek;
reżyser światłaJustyna Łagowska-Klata
obsada:Wiesław Cichy, Lidia Micha luszek, Karolina Adamczyk Hubert Zduniak, Łukasz Brzeziński, Sławoj Jędrzejewski, Andrzej Szubski, Ryszard Węgrzyn, Włodzimierz Wróbel, Jarosław Błaszczyk,Wojciech Czapla, Romuald Gruszka, Dariusz Iwaniak,Marek Juszczyk, Eugeniusz Ko lomyjec, Jerzy Kubik, Piotr Lewandowski,Zbigniew Sowiński, Tomasz Sokołowski, Wiesław Sokołowski, Andrzej Szpilarewicz, Adam Szczurkowski, Andrzej Ukrzewski, Aleksander Wysocki
Spektakl inspirowany sztuką Witkacego to szokujący pamflet na europejskość. Na polską europejskość. Witkacowska „Janulka, córka Fizdejki” to dramat, który opowiadał o zderzeniu dwóch cywilizacji: najeździe neokrzyżaków na wyimaginowaną Litwe XXIII wieku. Krzyżacy mający nieść wyższą kulturę ulegają zdziczeniu tubylców i cała wyprawa kończy się dla nich kleską. Klata, reżyser z pokolenia trzydziestolatków, w tych ramach pokazuje współczesność doskonale posługując się utrwalonymi w kulturze stereotypami. Wejście europejskości do Polski to Niemiec bedący skrzyżowaniem człowieka z reklamy garniturów Bossa z cyborgiem, pomieszanie filozofii z nazwami wielkich koncernów, dobrobytu z prostactwem. Polak też jesttaki, jakim widzą go Niemcy – obdarty, cuchnący, pijany, zajadający sie bigosem, nieustannie celebrujący własne puste mity narodowe. To wejście do Europy to według Klaty zderzenie sie stereotypów, demonów przeszłości, spazmów historii. A Niemcy i Polacy w tym nowym momencie dziejowym to „dwa narody zamkniete w jednej szafie ze swoimi trupami”. Spektakl Klaty to jednocześnie znakomite widowisko, reżyser siega po cytaty z kultury wysokiej i masowej, pokazuje zaskakujące asocjacje, z wirtuozerią posługuje sie przerażającą groteską rodem z Witkacego i jednocześnie zmusza do postawienia pytania – czy zbydlecenie jest jedyną formą nowego, europejskiego bytu?