Po kilku latach przerwy podczas 28. edycji Konfrontacji Teatralnych powraca Kino Konfrontacji – specjalnie dobrane tytuły filmowe, które prezentują konteksty do narracji teatralnych i poszerzają wątki przewodnie Festiwalu.

W tym roku widzowie zobaczą aż 7 tytułów, z czego 3 produkcje zostaną zaprezentowane absolutnie przedpremierowo – to filmy, które były prezentowane w ramach przeglądu Nowe Horyzonty, a do kin będą trafiać od grudnia.

Wszystkie to zdobywcy nagród, świetnych recenzji i uznania widzów festiwali filmowych na całym świecie. W programie pojawią się filmy z całego świata, nie stroniące od trudnych tematów i zachwycające wizualnie. Mistrzowie kina i zachwycający debiutanci – podobnie, jak w programie teatralnym, także w filmie pojawią się „starzy mistrzowie” i młoda kobieca siła światowej kinematografii. W programie obrazy z Iranu, Maroka, Francji, Włoch, Turcji i Hiszpanii.

Na początek spotkanie z Alice Diop. Reżyserka była bohaterką retrospektywy podczas 23. Nowych Horyzontów. Jej obraz „Saint Omer” był francuskim kandydatem do Oscara i zdobywcą Wielkiej Nagrody Jury na festiwalu w Wenecji. To wstrząsający dramat sądowy i trzymająca w napięciu opowieść o macierzyństwie oparta na faktach. To także manifest skierowany przeciwko oskarżaniu – matek i kobiet.

Niedźwiedzie nie istnieją” to zdobywca Nagrody Specjalnej Jury na festiwalu w Wenecji, film zrealizowany w tajemnicy przed irańskimi władzami. Przyprawiająca o dreszcze opowieść o mieszance grozy i absurdu, jaką jest życie w Iranie ajatollahów. Jafar Panahi, do niedawna więzień reżimu, podejmuje trudne tematy z lekkością i swadą artysty, który doświadczając opresji, pozostaje wewnętrznie wolny.

Debiutancka pełnometrażowa fabuła włoskiego reżysera Giacomo Abbruzzese, „Disco Boy„, to lżejsza propozycja mieszająca stylistyki Krzysztofa Kieślowskiego i Leona Caraxa. Miksuje zmysłowość i melancholię, agresję i wrażliwość, Vitalica i Edith Piaf. Obraz zdobył Srebrnego Niedźwiedzia na Berlinale.

Najpierw była nagrodzona Nike książka reporterska Cezarego Łazarewicza „Żeby nie było śladów”, przywołująca sprawę śmiertelnego pobicia 18-letniego Grzegorza Przemyka w maju 1983 r. przez milicjantów na warszawskiej Starówce. Dwa lata temu historię na ekran przeniósł Jan P. Matuszyński. To wstrząsająca opowieść o kłamstwie „chodzącym stadami” i „układającym się w system”. Projekcja filmu jest kontekstem do prezentowanego na Festiwalu spektaklu „W maju się nie umiera. Historia Barbary Sadowskiej”, w którym Agnieszka Przepiórska gra matkę zamordowanego Przemyka.

Film „Bestie” zdobył szereg nagród, w tym najważniejszy laur hiszpański, Premio Goya, zwany „hiszpańskimi Oscarami”. Obraz Sorogoyena to nie tylko gęsty psychologiczny thriller thriller, a zarazem precyzyjnie wyważona, moralnie niejednoznaczna przypowieść o walce klas i o tym, że „człowiek człowiekowi wilkiem”. Obraz prezentujemy ze względu na obecność w programie Festiwalu spektaklu „Konam, bo nie umarłam jeszcze. Podwójne życie Teresy”, opartego na tekście jednego z najważniejszych obecnie dramatopisarzy hiszpańskich, Paco Berezy.

Cztery córki”, dzieło uznanej reżyserki kina tunezyjskiego Kaouther Ben Hania swoją kinową premierę będzie miał dopiero 8 marca 2024 roku! Film brawurowo łączy naturszczyków i aktorów, fabułę i dokument, policyjną rekonstrukcję i psychodramę. Prezentowany w Cannes obraz docieka przyczyn zaginięcia dwóch z czterech córek Olfy, przede wszystkim jednak Ben Hania tropi siłę problematycznego międzypokoleniowego przekazu, by wydobyć na światło dzienne powszechnie akceptowaną przemoc i sposób, w jaki polityczne wstrząsy wpływają na los jednostek.

Pokazywany w sekcji „Mistrzynie, Mistrzowie” na festiwalu Nowe Horyzonty w 2023 obraz Nuri Bilge Ceylana, „Wśród wyschniętych traw” to studium narcyzmu – cierpliwie zbudowane z impresji, fenomenalnych dialogów, emocjonalnych starć i prostych, choć przemyślanych statycznych ujęć. To kino piękne wizualnie, zatopione w dygresjach, pełne przenikliwych sformułowań.

Poza projekcjami festiwalowymi zapraszamy także na pozostałe filmy w październikowym repertuarze Kina CK – „Reality”, „Nostalgia”, „Poprzednie życie” oraz film w cyklu Kino 5 Zmysłów: „Stracone złudzenia” z narzędziami dostępności.

PROGRAM

10.10 (wtorek)
19:00 – „Saint Omer”, reż. Alice Diop / 122 min

11.10 (środa)
19:00 – „Niedźwiedzie nie istnieją”, reż. Jafar Panahi / 106 min – pokaz przedpremierowy

13.10 (piątek)
19:00 – „Disco boy”, reż. Giacomo Abbruzzese / 92 min

14.10 (sobota)
19:00 – „Żeby nie było śladów”, reż. Jan P. Matuszyński / 160 min

16.10 (poniedziałek)
19:00 – „Bestie”, reż. Rodrigo Sorogoyen / 137 min

21.10 (sobota)
17:00 – „Cztery córki”, reż. Kaouther Ben Hania / 107 min – pokaz przedpremierowy

22.10 (niedziela)
18:00 – „Wśród wyschniętych traw”, reż. Nuri Bilge Ceylan / 197 min – pokaz przedpremierowy

Wszystkie projekcje odbywają się w Kinie CK.
Bilety: 12/15 zł