Nośne metafory, niesamowite historie i wyraziste postaci – koreańska kinematografia ma wiele do zaoferowania widzom. Wzrost popularności kina koreańskiego nie tylko na świecie, ale również w Polsce, widać od kilku lat. Przyczyniły się do tego zarówno zbierające nagrody na najważniejszych festiwalach produkcje takie jak „Parasite” czy „Minari”, a także seriale takie jak „Squid Game”. Nie bez znaczenia jest także coraz łatwiejszy dostęp do produkcji dla szerszej publiczności, między innymi dzięki serwisom streamingowym.

Popularności kinematografii z dalekiego Wschodu dowodzi m.in. Warszawski Festiwal Filmów Koreańskich, który jesienią odbył się już po raz ósmy, skupiając zarówno najnowsze premiery, jak i przeglądy dotyczące poszczególnych autorów. Festiwal przyczynił się do szerokiej popularyzacji kultury koreańskiej w Polsce, także wśród najmłodszych odbiorców.

Patrycja Bardocka w swoim artykule „Rola nowych mediów a polscy fani koreańskich seriali” pisała:

„Obecnie coraz więcej uwagi poświęca się koreańskiej kulturze popularnej, która wchodzi w skład zjawiska zwanego Koreańską Falą. […] . Zjawisko Koreańskiej Fali polega na coraz szerszym rozpowszechnieniu na świecie seriali koreańskich, filmów, muzyki, gier. Ostatnio można zauważyć, iż do propagowania tych produktów medialnych, włącza się także modę i kuchnię koreańską. […]”

Ktokolwiek z nas ma wśród znajomych nastolatków (lub ich rodziców) nie mógł nie zauważyć ogromnej popularności zespołów K-popowych wśród młodych odbiorców. Gatunek światową popularność zawdzięza grupie BTS, która podbiła globalny rynek muzyczny, poczynając od Stanów Zjednoczonych. Koncerty artystów są transmitowane na żywo w wielkich kinowych filmach, przyciągając pełną salę rozpalonych odbiorców. Poza koncertami w Polskich social mediach znajdziemy masę twórców, tworzących kontent ściśle związany z kultura koreańską i k-popem. Znajdziemy również grupy taneczne, tworzące dance covery do najpopularniejszych piosenek. Na popularności zyskują również restauracje z kuchnią koreańską, a filmiki na Tik Toku, prezentujące przepisy kuchni koreańskiej są pilnie śledzone (i odtwarzane w kuchniach) przez polskich uczniów szkół podstawowych i liceów.

W lutym w Kinie CK będzie można zobaczyć aż dwa obrazy, które wywołały poruszenie na największej imprezie branży filmowej w Azji, Filmart 2022, zyskując miano „letnich blockbusterów”. Niech kinomanów nie zmyli nośne hasło – prezentowane filmy to najwyższej jakości produkcje, doceniane na festiwalach filmowych na całym świecie.

Pierwsza z propozycji to „Podejrzana”, film Park Chan-wooka, reżysera m.in. hitowego „Oldboya”. Najnowszy film przyniósł mu nagrodę dla najlepszego reżysera na Festiwalu Filmowym w Cannes w ubiegłym roku. Laureatem Złotej Palmy na tym samym prestiżowym festiwalu jest japośnki filmowiec, Hirokazu Koreeda. Jego pierwszy koreańskojęzyczny film, „Baby Broker” trafił do polskich kin jesienią. Historia o tym, że więzy rodzinne czasem łączą niekoniecznie osoby spokrewnione, również została wyróżniona w Cannes, zdobywając nagrodę Jury ekumenicznego.

Zapraszamy do Kina CK!