29. Konfrontacje Teatralne: Powroty

Powroty [wymiar polityczny]
Przygotowania do 29. edycji Festiwalu “Konfrontacje Teatralne” zbiegły się w czasie z przełomowymi wydarzeniami w naszym kraju. Pierwszym, symbolicznym „powrotem” jaki chcieliśmy zaakcentować, była polityczna zmiana, która nastąpiła na przestrzeni czasu, który minął od poprzedniej edycji. Wraz z nią powrót władzy, która kojarzy się nam z poszerzeniem swobody w zakresie artystycznej wypowiedzi. Na tegorocznych Konfrontacjach pojawią się spektakle odnoszące się do tematów politycznych zarówno wprost, jak i w sposób alegoryczny i satyryczny.

Powroty [skala ma znaczenie]
Znaczące wsparcie, jakiego udzieliło Festiwalowi Ministerstwo Kultury pozwoliło „powrócić” do prezentacji pełnoskalowych realizacji teatralnych. Ten, z pozoru drugorzędny, argument ma istotne znaczenie z perspektywy publiczności lubelskiej. W ostatnich latach niezwykle rzadko mieliśmy szansę gościć w naszym mieście i na Festiwalu dzieła twórców kultowych, takich jak tegoroczny spektakl Jana Klaty. Możliwość zaproszenia zespołów z Teatru Śląskiego im. St. Wyspiańskiego z Katowic czy Nowego Teatru z Warszawy jest wyjściem naprzeciw widzów, dla których jesienne wydarzenie jest jedynym kontaktem z ofertą teatralną najsilniejszych ośrodków teatralnych.

Powroty [prezentacja powracających artystek i artystów]
Nadchodzący jubileusz już dzisiaj skłania nas do refleksji nad tym co było, ale także nad tym, co dopiero ma nastąpić. Tegoroczna edycja to pierwsza ze składowych części programu obchodów, rozłożonego na kolejne lata. Twórcy, którzy znaleźli się w programie 29. edycji w znakomitej większości, zaznaczyli już swoją obecność w długiej historii Festiwalu. Wybrane spektakle, które w szczególny sposób zaistniały w świecie wydarzeń teatralnych ostatnich miesięcy.