• Scena zbiorowa, osoby siedzą na drewnianym podeście. Na środku, na kwadratowym stole siedzi mężczyzna. Ubrany tylko w białe bokserki, na plecach, głowie i nogach widoczne smugi krwi. Wokół stołu kucają 3 osoby, patrząc na mężczyznę. Na pierwszym planie dwie osoby siedzą za pulpitami do nut. Nad całością sceny unosi się pierze.
  • Na zbliżeniu mężczyzna, siedzi na drewnianym stole, opiera się prawą ręką o stół. Jego ciało jest pokryte smugami krwi. Na klatce piersiowej ma doczepiony przedmiot, w który jest wbity nóż. Z tyłu widoczny drugi, siedzący mężczyzna.
  • Na zdjęciu 3 osoby. Na środku mężczyzna ubrany tylko w białe bokserki. Obok niego kobieta i mężczyzna, za pomocą ścierek rozcierają smugi czerwonego płynu po jego ciele. Obok stoją porcelanowa waza i stalowa miska, w których znajduje się czerwony płyn.
  • Scena widziana od dołu. Mężczyzna z nagim torsem stoi z prawą ręką uniesioną nad sobą. Za jego ramieniem widoczne białe pióra. Przed nim częściowo widoczne 2 osoby, odwrócone tyłem do kadru, oraz pulpity muzyczne z nutami.

Bohaterowie Biblii szukają odpowiedzi. Pytają o sens cierpienia, miłość, przyszłość. Zupełnie tak ja my, którzy czujemy, że świat pogrąża się w mroku. Błądzimy i szukamy światła.

Ile będą warte zasady etyczne, jeśli znany nam świat rozpadnie się?

Gdzie jest przestrzeń, w której możemy odnaleźć swoją prawdę?

Ale czy dzisiaj można jeszcze poznać prawdę?

Czy zostały nam już tylko słowa z Księgi Koheleta: ,,marność nad marnościami, wszystko marność”?

Jernej Lorenci, laureat Grand Prix Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Kontakt 2016, wyreżyserował spektakl na podstawie wybranych ksiąg Starego Testamentu i Apokalipsy. „Biblia: próba” to nowe spojrzenie na pytania, które ludzie zadają od tysięcy lat. Szczególnie w niespokojnych czasach.

PRASA:

„(…) na naszych oczach niemal od razu dzieje się coś niesamowitego – Paweł Tchórzelski zaczyna interpretować ten tekst coraz śmielej i rozumiemy, że Pieśń nad Pieśniami to w istocie jeden z najpiękniejszych erotyków w historii literatury, który wygląda tak, jakby zupełnie przypadkiem zabłąkał się na karty świętej księgi. Reżyser Jernej Lorenci z fragmentów doskonale znanych pieśni i ksiąg postanowił złożyć rzecz, dzięki której świat biblijny schodzi ze sfery sacrum na ziemię. Mamy tendencję do czytania postaci biblijnych jedynie jako figur ludzkiego i boskiego postępowania. Coraz częściej tracimy ludzki wymiar biblijnych opowieści, ale Lorenci przymusza nas do tego intelektualnego eksperymentu.”

Grzegorz Giedrys, Gazeta Wyborcza

„Teatralnie Biblia. Próba to dzieło znakomite. Zaplątanie trzech narracji w taki sposób, żeby na plan pierwszy wychodziła ta najpiękniejsza i najbardziej pożądana: teatralna – to artystyczne mistrzostwo. (…) U Jerneja Lorenciego wszystko ma znaczenie i jest niezbędne. A przy tym ascetycznie proste i piękne. Można takiego typu teatru nie lubić, ale tu jest on doprowadzony do poziomu mistrzowskiego.”

Tomasz Domagała, domagalasiekultury.pl