Hurra! Polska w Pińsku! Jest rok 1919. Po kraju rozlewają się niepodległość i wolność, ale nie równość, nie braterstwo. Każda moneta ma dwie strony, każdy kij dwa końce. Małgorzata Sikorska-Miszczuk w dramacie Brylant kreśli obraz społeczeństwa, które od początku jest pęknięte. Zerwanie kajdan pozwala pęknięciom się rozszerzać. Co tam jest środku? Niechęć. Do sąsiadów, do Żydów, do samych siebie. Pełne są także te polskie szczeliny rzeczy niezwykłych i tajemnych. Pełne ryzyka. Mediumicznych energii, karcianych hazardzistów, wojennych duchów i panien głodnych miłości. Akcja sztuki rozgrywa się przede wszystkim w Pińsku, ale jest tu i – tak ważna dla autorki – Warszawa, jest i powidok Krakowa, jest nawet marzenie o Ameryce i wojna. Jest wreszcie świt nowego świata i pytanie, czy będzie to świat Ojców, czy będzie to świat nowy? Kto wie, może lepszy?

„Brylant” porywa dynamiczną akcją, kalejdoskopem scen, wielobarwnym językiem, wnikliwością wreszcie i wrażliwością – cechami, które wyróżniają całą twórczość Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk – jednej z najważniejszy polskich dramatopisarek i librecistek. Osnuty na prawdziwych wydarzeniach i postaciach tekst opowiada o sprawach, które pisarka podnosiła także w swoich wcześniejszych utworach, choćby nagradzanej Walizce. Wpisuje się także w nurt utworów inspirowanych autentycznymi wydarzeniami, takich jak Popiełuszko. Czarna msza, który uhonorowano Gdyńską Nagrodą Dramaturgiczną.

***

Mistrzostwo – cykl scenicznych prezentacji tekstów najwybitniejszych współczesnych dramatopisarzy i dramatopisarek realizowany przez Czytelnię Dramatu w Lublinie.

Dramat„Brylant” Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk powstał w ramach organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego programu DRAMATOPISANIE. Środki na jego realizację pochodzą z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

DRAMATOPISANIE to rozpoczęty w 2020 program, którego celem jest wspieranie najzdolniejszych polskich autorów sztuk współczesnych poprzez stworzenie im dogodnych warunków pracy, popularyzacja ich osiągnięć i upowszechnianie wiedzy o polskim dramacie współczesnym.

***

Małgorzata SIKORSKA-MISZCZUK

dramatopisarka, scenarzystka. Ukończyła Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych na Uniwersytecie Warszawskim oraz Studium Scenariuszowe PWSFTiT w Łodzi. Zadebiutowała sztuką Szajba (2006),wystawioną przez Annę Trojanowską w Laboratorium Dramatu w Warszawie. Na podstawie Walizki (2008) powstało słuchowisko w Teatrze Polskiego Radia w reż. Julii Wernio, nagrodzone Grand Prix na Festiwalu „Dwa Teatry” w 2009 roku. Teatralna prapremiera Walizki odbyła się w Teatrze Polskim w Poznaniu w reż. Piotra Kruszczyńskiego. Walizka otrzymała także indywidualną nagrodę za tekst na 15. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej w 2009 roku. W roku 2012 za dramat Popiełuszko, który swoją prapremierę miał w Teatrze Polskim im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy w reż. Pawła Łysaka, autorka otrzymała Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną. Sikorska-Miszczuk jest także współautorką scenariusza spektaklu teatralnego III Furie (2011) w reż. Marcina Libera (razem z Magdą Fertacz i Sylwią Chutnik). Sztuki Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk wystawiano na scenach całej Polski i tłumaczono na kilkanaście języków. Najsłynniejsze inscenizacje jej dramatów reżyserowali między innymi: Jan Klata, Marcin Liber, Paweł Łysak, Michał Zadara i Wawrzyniec Kostrzewski.