Wydarzenia
TEATR POLSKI W POZNANIUDRUGI SPEKTAKL
Anna Karasińska
WSPÓŁPRACA DRAMATURGICZNAEwelina Pankowska
OBSADAAgnieszka Findysz
Małgorzata Peczyńska (gościnnie)
Monika Roszko
Katarzyna Węglicka (gościnnie)
Mariusz Adamski
Przemysław Chojęta
Michał Kaleta
Wojciech Kalwat
Paweł Siwiak
Wiesław Zanowicz
13 maja 2016
językpolski z angielskimi napisami
Z drugim spektaklem jest zawsze najtrudniej. Zazwyczaj po znakomitym debiucie oczekiwania wobec kolejnego przedstawienia bywają nieznośnie wysokie – i deprymujące. Nie inaczej było w przypadku Anny Karasińskiej – po oszałamiającym sukcesie „Ewelina płacze” oczekiwania wobec jej kolejnego spektaklu tylko rosły. Karasińska poradziła sobie z tą sytuacją brawurowo – stematyzowała ją, czyniąc z niej punkt wyjścia dla całego wydarzenia. Powstał błyskotliwy, zaskakujący i wzruszający spektakl o teatrze, o publiczności, a przede wszystkim o aktorach Teatru Polskiego w Poznaniu, dla których „Drugi spektakl” jest wyraźnym gestem emancypacyjnym.
Czym jest doświadczenie teatralnej wspólnoty, wspólnoty widzów i aktorów – jak uzyskać przepływ energii między sceną a publicznością? Jak sprowokować wyobraźnię widza? Od czego zależy percepcja spektaklu? Twórcy „Drugiego spektaklu” stawiają pytanie o metateatralność, na które naturalnie nie udzielą odpowiedzi.
„Drugi spektakl” Krasińskiej jest nie tylko jej drugim spektaklem, lecz także opowieścią o „drugim spektaklu”, który w teatrze zawsze dzieje się na widowni. Karasińska razem z zespołem aktorów na początku pokazują instruktaż „jak zachowywać się w teatrze”. (…) Te krótkie i dowcipne scenki stają się w pewnym momencie niebezpieczną grą z widzami. Widać, że aktorzy w portretowaniu poszczególnych gestów zaczynają naśladować publiczność. (…) Anna Karasińska znów pokazała, że potrafi świetnie operować teatralnością i przypatrywać się mechanizmom działania sceny. Jej spektakle są skromne i bezpretensjonalne, a jednocześnie widać w nich namysł nad samym sensem uprawiania sztuki. Reżyserka razem z Magdaleną Ptasznik, odpowiedzialną za ruch sceniczny, potrafiła wydobyć z aktorów perfekcyjne rozgrywanie najdrobniejszych gestów. Każde z aktorów zaznacza swoją odrębność, a jednocześnie widać, jak potrafią się zjednoczyć jako zespół i wspólnie, bez gwiazdorstwa i szarży, pracować na finałowy efekt przedstawienia.
Stanisław Godlewski, „Gazeta Wyborcza”
Jeszcze nigdy nie widziałem artystów poznańskiego Teatru Polskiego w takiej formie. Karasińska buduje minimalistyczne przedstawienie na precyzyjnych, drobnych gestach. Na skupieniu, zmyśle obserwacji i umiejętności perfekcyjnego operowania szczegółem. No i na kpinie z teatralnego snobizmu. Druga połowa „Drugiego spektaklu” to gra w wyzwania: „chcę coś poczuć”, „chcę zobaczyć coś o…”. Aktorzy kolejno wchodzą między publiczność. Sytuacja stopniowo się zagęszcza, a oczekiwania stają trudne do spełnienia.
Witold Mrozek, „Gazeta Wyborcza”
RUCH SCENICZNY
Magdalena Ptasznik
KOSTIUMY
Anna Nykowska
ŚWIATŁO
Szymon Kluz
ASYSTENT REŻYSERA, INSPICJENT
Agnieszka Misiewicz