Wydarzenia
Teatr Dramatyczny (Warszawa)Fatalista. Singerowska Historia w V Aktach
Tadeusz Słobodzianek
REŻYSERIA:Wojciech Urbański
OBSADA:Magdalena Czerwińska – Lea
Robert T. Majewski – Beniamin
Sławomir Grzymkowski – Ułan
Anna Moskal – Dora
Piotr Siwkiewicz – Poeta
Anna Gorajska – Goldbergowa
DZIECI:
Kosma Press (gościnnie) / Jakub Strach (gościnnie) – Abram
Maksymilian Zieliński (gościnnie) / Liam Culbreth (gościnnie) – Kubek
Nina Urbańska (gościnnie) / Natalia Krzyżanowska (gościnnie) – Aurora
Joanna Zemanek
CHOREOGRAFIA:Jarosław Staniek
RUCH SCENICZNY:Katarzyna Zielonka
OPRACOWANIE MUZYCZNE:Wojciech Urbański
ŚWIATŁO:Paulina Góral
PROJEKCJE:Stanisław Zaleski
PREMIERA:13.02.2021, Mała Scena
Po spektaklu odbędzie się spotkanie z Tadeuszem Słobodziankiem.Prowadzenie: Jacek Wakar. Miejsce: Klub Festiwalowy
Małżeństwo Lei i Beniamina poznajemy w momencie, gdy mąż wraca do domu ze śladem szminki na policzku i stanowczo odmawia zjedzenia szabasowego rosołu żony. Kobietę tego samego dnia po południu widziano w męskim towarzystwie w znanej warszawskiej kawiarni. W spektaklu dowiadujemy się, jak wyglądał wieczór, podczas którego para wyjaśniała kilka spraw swojego życia. Dzięki wizycie niespodziewanych gości odkrywamy również przeszłość i przyszłość żydowskiego małżeństwa.
Tadeusz Słobodzianek, laureat Nagrody Literackiej „Nike” za dramat Nasza klasa, opowiada o związku syna rabina i córki kupca, których losy wpisują się w historię przed- i powojennych dziejów Żydów i Polaków. Portretuje Warszawę lat trzydziestych XX wieku i narastającą z czasem atmosferę niepokoju. Tworzy opowieść, w której romanse bohemy artystycznej i małżeńskie intrygi splatają się z losami świata.
Pretekstem do napisania sztuki było dla mnie opowiadanie Singera o tym samym tytule, które przedstawia losy młodych zasymilowanych Żydów w Polsce przed II wojną światową, oraz filozofia fatalizmu, z której Singer obficie czerpał. Przede wszystkim ze swojego ulubionego myśliciela Spinozy, który mówił o tym, że wszystko, co dzieje się na świecie, jest z góry przesądzone, a życie człowieka polega na godzeniu się z przeznaczeniem. – mówi o sztuce Tadeusz Słobodzianek.
Wojciech Urbański – reżyser teatralny, aktor i scenarzysta. Absolwent Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie oraz reżyserii w Państwowej Akademii Sztuki Teatralnej w Sankt Petersburgu. Reżyserował spektakle w warszawskich teatrach: Dramatycznym, Współczesnym czy Polskim, np. Iluzje I. Wyrypajewa, Tajny dziennik M. Białoszewskiego, Marzenie Nataszy, a także sztukę I. Wyrypajewa w Omskim Państwowym Teatrze Dramatycznym. Otrzymał nagrodę na II Festiwalu Debiutantów PIERWSZY KONTAKT za przedstawienie Marzenie Nataszy z Teatru Powszechnego w Warszawie.
Tadeusz Słobodzianek – dramatopisarz, reżyser, krytyk teatralny i dyrektor Teatru Dramatycznego, twórca i dyrektor Laboratorium Dramatu. Studiował teatrologię na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Współpracował z teatrami w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Gdańsku, Kaliszu i Białymstoku. W 1991 roku był współzałożycielem Teatru Wierszalin. Jest autorem m.in. dramatów: Car Mikołaj, Obywatel Pekosiewicz, Turlajgroszek, Prorok Ilja, Śmierć proroka, Historia Jakuba. Laureat wielu nagród i wyróżnień, m.in. Nagrody Fundacji Kultury Wiejskiej im. Stanisława Piętaka za dramat Prorok Ilja, Nagrody Literackiej Fundacji im. Kościelskich, Fringe First, Paszportu „Polityki” w dziedzinie teatru. Za sztukę Nasza klasa otrzymał Nagrodę Literacką „Nike” 2010.
—-
Spektakl bierze udział w 27. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
Grzegorz Małecki za swoją kreację w spektaklu uzyskał wyróżnienie w kategorii Najlepszy Aktor sezonu 2020/2021 podsumowania Wiesława Kowalskiego dla portalu Teatr dla Wszystkich.
Po spektaklu, o godzinie 21:00 odbędzie się spotkanie z Tadeuszem Słobodziankiem. Prowadzenie: Jacek Wakar / Klub Festiwalowy / wstęp wolny
Prasa:
„Widzieliśmy – jak to u Tadeusza Słobodzianka – proste, logiczne i konsekwentne, piękne, poruszające, ale i momentami zwiewne, bardzo jednak gorzkie przedstawienie o tym, że historia – nie bacząc na nasze oczekiwania czy pragnienia – i tak zrobi, co będzie chciała”.
Rafał Turowski, www.rafalturow.ski
„Spektakl jest propozycją z gatunku tak zwanego »wysokiego bulwaru«. Fatalista udowadnia, że konwersacyjny teatr wciąż ma rację bytu, i że spotkanie dwojga aktorów, sceniczna rozmowa wobec publiczności wciąż mają sens”.
Tomasz Mościcki, Teatralny.pl
„Fatalista to dzieło kompletne, hipnotyzujące widza, pozwalające na zupełne zapomnienie o obecnym tu i teraz. Sposób, w jaki Wojciech Urbański wyreżyserował spektakl, doskonale podkreśla duszną atmosferę panującą w mieszkaniu Lei i Beniamina – zrezygnował on ze zbędnych ozdobników i decydując się na minimalizm, wykreował spójną kompozycyjnie całość. Praca twórców i aktorów oraz w świetny sposób zarysowana fatalistyczna filozofia składają się na fascynujący obraz małżeństwa młodych Żydów, które, z pozoru idealne, okazuje się być ich największą porażką”.
Adam Stencel, Kultura na co dzień