Wydarzenia
Justyna Sobczyk
scenariusz:Karolina Hamer, Magdalena Staroszczyk
dramaturgia, praca ze słowem:Magdalena Staroszczyk
scenografia, kostiumy:Magdalena Łazarczyk
światło:Dariusz Zabiegałowski
muzyka:Sebastian Świąder
wizualizacja:Łukasz Sosiński
obsada:Karolina Hamer
pomysł:Justyna Sobczyk, Justyna Lipko-Konieczna
produkcja Teatr 21:Marceli Sulecki
kierowniczka produkcji:Monika Balińska
Spektakl powstał we współpracy Teatru 21 i STUDIO teatrgalerii.Karolina Hamer rzuca nowe wyzwanie. Sobie i publiczności. Pływaczka i aktywistka, zdobywczyni 173 medali – również na Mistrzostwach Świata i Europy, jedna z liderek protestu osób z niepełnosprawnościami, która dokonała pierwszego w polskim sporcie coming outu. Tym razem wystąpi w pierwszym na świecie sit-upie. Sit-up to zaczepka do przemyśleń. Zupełnie nowa, solowa, sceniczna formuła komediowo-dramatyczna. Pozwala na wspólne, głębokie zanurzenie w opowieści o byciu ziomalką z osiedla w Tychach, mistrzynią pływania, biseksualną kobietą z niepełnosprawnością. W hiphopowym rytmie, w stylu dowolnym, płyniemy przez peerelowskie blokowiska i baseny olimpijskie, szpitale, szkoły, protesty sejmowe i uliczne – aż do brzegu, do pytania o miejsce, w którym jesteśmy jako społeczeństwo, o miejsce w nim kobiet i osób nienormatywnych. O to, jak urządzamy świat. Będzie śmiesznie.
***
RECENZJE:
-
Jej historia to gotowy materiał na film. Stand-up paraolimpijki bawi i uczy. Hamer ma to, co nazywa się mocną sceniczną obecnością. Zagarnia publiczność i rzuca jej wyzwanie, jednocześnie świetnie nawiązując z nią kontakt. Buduje na scenie wizerunek twardej, pewnej siebie dziewczyny z Tych, która idzie po swoje i nie boi się opowiadać o niekiedy dramatycznych porażkach. I która wreszcie sprzeciwia się próbom traktowania jako maskotki czy to ruchu paraolimpijskiego, czy feministycznego, czy LGBTQ. (Witold Mrozek, Gazeta Wyborcza)
-
„Hamer” jest kameralnym spektaklem o dużej mocy. To przykład praktycznej realizacji głoszonych przez Teatr 21 postulatów dotyczących dostępu do sceny, reprezentacji i sprawczości osób z niepełnosprawnościami. Ale to także przyczynek do namysłu nad konstruowanymi społecznie pojęciami niepełnosprawności i sprawności oraz napięciem między nimi. (Marcelina Obarska, Culture.pl)