Wydarzenia
Teatr im. A. Fredry (Gniezno)Historia przemocy
Édouard Louis
PRZEKŁAD:Joanna Polachowska
SWOBODNA ADAPTACJA:Jan Czapliński
REŻYSERIA:Ewelina Marciniak
OBSADA:Martyna Rozwadowska
Michał Karczewski
Oskar Malinowski (gośc.)
Piotr Nerlewski (gośc.)
Roland Nowak
Dominik Rybiałek (gośc.)
Ewelina Marciniak
Grzegorz Layer
Natalia Mleczak
MUZYKA NA ŻYWO:Wacław Zimpel
ŚWIATŁO:Mirek Kaczmarek
INSPICJENT:Jolanta Skawina
Paryż, wigilijna noc, przypadkowe spotkanie, które odciska się tragicznym piętnem na życiu głównego bohatera. Marciniak sprawnie przenosi widza w tę rzeczywistość i – jak zwykle w swoich spektaklach – zabiera do świata ludzkich emocji i nieprostych historii, które zmuszają, by poddać refleksji obszary rzeczywistości poza stereotypowym oglądem. Wstrząsająca historia zawarta w tym przedstawieniu stawia pytania o banalność i przypadkowość przemocy oraz o to jak buduje się w nas obraz innych ludzi.
Spektakl stworzony przez znaną reżyserkę Ewelinę Marciniak – laureatkę Paszportów „Polityki” i innych prestiżowych nagród teatralnych.
Spektakl jest polską prapremierą inscenizacji książki Édouarda Louisa – gwiazdy młodego pokolenia francuskich pisarzy, jednego z najpoczytniejszych autorów nad Sekwaną.
Ewelina Marciniak – ukończyła europeistykę i dramatologię na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz reżyserię dramatu w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie. Od debiutu w 2008 r. jest zaliczana do grona najważniejszych twórców współczesnego teatru polskiego. Współpracowała z najważniejszymi polskimi teatrami, otrzymała wiele nagród za swoją pracę teatralną, m.in. Paszport „Polityki” w 2015 oraz prestiżową niemiecką nagrodę teatralną Der Faust w 2020. Do jej najważniejszych spektakli należą m.in.: Amatorki E. Jelinek (Teatr Wybrzeże w Gdańsku), Śmierć i dziewczyna (Teatr Polski we Wrocławiu), Morfina S. Twardocha (Teatr Śląski im. S. Wyspiańskiego w Katowicach) i Księgi Jakubowe O. Tokarczuk (Teatr Powszechny im. Z. Hübnera w Warszawie). Od 2016 r. pracuje także w Niemczech, gdzie wyreżyserowała m.in. Sen nocy letniej oraz Króla S. Twardocha w Hamburgu. Spektakle spotkały się z pozytywnym przyjęciem niemieckiej prasy teatralnej.
Édouard Louis – właściwie Eddy Bellegueule, pochodzi z północnej Francji. Jego pierwsza autobiograficzna powieść Koniec z Eddym odniosła niebywały sukces – autor w wieku 22 lat otrzymał pierwszą w życiu nominację do Nagrody Goncourtów, jednej z najbardziej prestiżowych nagród literackich na świecie. Debiutancka powieść sprzedała się we Francji w nakładzie ponad 300 tysięcy egzemplarzy i została opublikowana za granicą w 25 językach.
Od tego czasu Louis napisał dwie kolejne osnute na faktach powieści: wydaną we Francji w 2016 r. Historię przemocy i najnowszą Kto zabił mojego ojca.
Prasa:
„W Historii przemocy Eweliny Marciniak woda tworzy imponującą wizualnie metaforę traumy Édourda – czegoś, co jest wszędzie i nieprzerwanie, przed czym nie sposób się schować, zmieniając jedynie współrzędne.
Monika Krawczak, „Dwutygodnik”
„Wyreżyserowana przez Ewelinę Marciniak […] Historia przemocy to spektakl zaskakujący, przejmujący i ważny; widowiskowy, a równocześnie wysmakowany i stonowany wizualnie. Z perspektywy zaścianka polskiej świadomości – gdzie przynależy się ze względu na fałszywe uprzedzenia, a nie miejsce pochodzenia czy zamieszkania – prowokacyjny”.
Piotr Dobrowolski, teatralny.pl
„I o tym jest przede wszystkim ten spektakl: o tym, jak łatwo można zostać pozbawionym własnej historii i wywłaszczonym ze swojego cierpienia. […] To dowód na to, że można grać psychologicznie, nie ocierając się o żenadę – być autentycznym i emocjonalnym, ale nie ckliwym. Jest w grze Nerlewskiego ból, który dotyka, ale nie szantażuje”.
Marcelina Obarska, culture.pl