Wydarzenia
Leszek Mądzik
kostiumyZofia de Ines
muzykaAndrzej Zarycki
obsadaJan Wojciech Krzyszczak
DUNKAN
Daniel Salman
MALKOLM
Daniel Dobosz
DONALBEIN
Krzysztof Olchawa
MAKBET
Artur Kocięcki
BANKO
Jerzy Kurczuk
MAKDUF
Wojciech Dobrowolski
LENNOX
Przemysław Gąsiorowicz
ROSSE
Witold Kopeć
SIWARD
Tomasz Bielawiec
SEJTON
Jerzy Rogalski
LEKARZ
Jolanta Rychłowska
LADY MAKBET
Halszka Lehman
DAMA DWORU
Paweł Kos, Wojciech Rusin
ZABÓJCY
„Makbet” w reżyserii Leszka Mądzika to druga w powojennej historii lubelskiego teatru inscenizacja tego jednego z najbardziej popularnych dramatów Williama Szekspira. Wydarzenie o tyle szczególne, że wynikające ze współpracy zespołu teatru dramatycznego, najczęściej opierającego się na słowie i grze aktora, z twórcą Sceny Plastycznej KUL, dla którego warstwa wizualna odgrywa największe znaczenie, zaś aktor, pozbawiony ludzkiej indywidualności, jest tylko elementem obrazu, nośnikiem ruchu. W „Makbecie” Mądzika tekst został radykalnie skrócony, na pierwszy plan wychodzą elementy plastyczne spektaklu – to właśnie światło, cienie i kolory wydobywają z postaci ich największe namiętności – zazdrość, żądzę władzy, miłość, strach i szaleństwo. Uwikłani w pasmo pozornych szczęść i prawdziwych nieszczęść szekspirowscy bohaterowie, zanurzeni zostali w ascetycznej, mrocznej przestrzeni, z której wydobywają ich tylko pojedyncze smugi światła. Czerń i czerwień zaś stają się symbolami krwawej i bolesnej otchłani, w jaką popycha ich żądza władzy.
Teatr im. Juliusza Osterwy jest jedynym w Lublinie teatrem dramatycznym i repertuarowym. Od 1886 roku, kiedy miało miejsce jego uroczyste otwarcie, wielokrotnie zmieniał nazwę, kierownictwo, zespół aktorski i swój język artystyczny. Wiele wydarzeń z historii tej sceny na trwałe wpisało się do historii polskiego teatru. Występowali tu i tworzyli najwybitniejsi polscy artyści, powstawały tu wybitne i znaczące spektakle. Obecnie w swoim repertuarze oprócz adaptacji wielu klasycznych dzieł polskich i zagranicznych autorów, teatr posiada także adaptacje współczesnych dramaturgów (m.in. „Rock 'n’ Roll” Toma Stopparda czy „Sarmacji” Pawła Huelle).