Wydarzenia
Heiner Goebbels i Carmina Slovenica (Niemcy / Słowenia)When the mountain changed it’s clothing
Heiner Goebbels
Vocal Theatre Carmina Slovenica Dyrektor artystyczna:Karmina Šilec
Scenografia i światło:Klaus Grűnberg
Kostiumy:Florence von Gerkan
Scenariusz:Matthias Mohr
Dźwięk:Willi Bopp
Vocal Theatre Carmina Slovenica:Ambrož Maja, Arnejčič Ana, Arnejčič Iva, Bočnik Špela, Bočnik Tamara, Borec Saša, Borko Mojca, Borkovič Neža, Breznik Barbara, Brvar Špela, Črnčič Jasmina, Dvornik Danaja, Germ Eva, Gostenčnik Anja, Gostenčnik Staša, Gril Rogina Kaja, Habjanič Sintija, Hanžič Nina, Karlovčec Nastja Anastazija, Knehtl Špela, Kralj Nika, Lačen Alja, Lavrenčič Alenka, Lazar Petra, Novak Ana, Pečovnik Nika, Pušenjak Nina, Reljič Aina, Ritonija Sara, Sandrin Ana, Stojkovič Melanija, Studen Ana, Šimek Barbara, Topolovec Jera, Vasle Neža, Vinkovič Anja, Zidarič Mojca, Žnidar Anja
Produkcja Ruhrtriennale. Koprodukcja Steirischer Herbst (AT), Maribor Theatre Festival (SI), Festival Borštnikovo srečanje dla Maribor 2012 Europejska Stolica Kultury (SI), Théâtre de la Ville-Paris & Festival D'Automne, Paris (FR), Grand Theatre, Luxemburg (LU), Kunstfestspiele Herrenhausen (DE) Holland Festival, Amsterdam (NL) oraz Kunstenfestivaldesarts, Brussels (BE). Przy wsparciu udzielonym przez przyjaciół i sponsorów Ruhtriennale.
Spektakl teatru muzycznego Heinera Goebbelsa oraz Carmina Slovenica
When the mountain changed its clothing pokazuje zmiany, jakich doświadcza 40 dziewcząt z Mariboru w wieku od 10 do 20 lat. Stawiają nas wobec opowieści i pytań o końcu dzieciństwa. To, co było, odeszło, nowe jeszcze pozostaje poza zasięgiem. Dziewczęta gromadzą się i bawią w gry, cytują teksty i śpiewają; wszystko to wydaje się niewinne i beztroskie, a przecież tworzy tajemnicze i przerażające obrazy. We wzajemnych relacjach uległości i dominacji młode śpiewaczki poruszają się w rytm pór roku, nieustannie budując na nowo równowagę między wzajemnymi relacjami władzy , a przede wszystkim między a sceną publicznością.
„O czym śnią młode dziewczęta?” – „O nożu i krwi.”
Ten fragment rozmowy z francuskim pisarzem Alainem Robbe-Grillet zamykał w 1955 roku wczesny spektakl teatru muzycznego Heinera Goebbelsa, Die Wiederholung (Powtórka). Teraz ta wymiana zdań stanowi punkt wyjścia do jego najnowszego spektaklu. Wraz ze śpiewaczkami i stałym zespołem współpracowników Heiner Goebbels stworzył scenariusz, w którym dziewczęta nieustannie oscylują między stereotypem dziecięcej niewinności i nieprzewidywalnością. Obrazy, silnie naznaczone napięciem między dzieciństwem a dorosłością, powstają dzięki niewiarygodnej energii młodych bohaterek i odzwierciedlają społeczną transformację – gwałtowne zmiany polityczne i społeczne w regionie, z którego pochodzi zespół i ich muzyczna kultura.
Pod muzycznym kierownictwem Karminy Šilec, słoweński chór zdobył międzynarodowe uznanie wykonując na scenach całego świata szeroki repertuar obejmujący utwory zarówno średniowieczne, tradycyjne jak i muzykę współczesną. Vocal Theatre Carmina Slovenica zaskakuje nie tylko wspaniałą muzyczną i choreograficzną precyzją, ale również niezwykłą osobowością młodych wykonawczyń.
Muzyka do spektaklu When the mountain changed its clothing łączy chóralne utwory z repertuaru Carmina Slovenica z partyzanckimi pieśniami z czasów generała Tito i muzyką pop.
Heiner Goebbels
Niemiecki kompozytor i reżyser, urodzony w 1952 roku, od 1972 zamieszkały we Frankfurcie nad Menem. Ukończył socjologię i studia muzyczne. Tworzy spektakle teatru muzycznego, koncerty, słuchowiska radiowe, komponuje utwory kameralne i na orkiestrę. Jako kompozytor współpracuje z najlepszymi zespołami i orkiestrami (Ensemble Modern, londyńską Sinfoniettą, Orkiestrą Wieku Oświecenia, filharmonikami berlińskimi) i dyrygentami (Lothar Zagrosek, Sir Simon Rattle, Peter Eötvös, Peter Rundel i wieloma innymi).
Od początku lat dziewięćdziesiątych napisał i wyreżyserował niezwykle oryginalne i cieszące się uznaniem spektakle teatru muzycznego, m.in.: Czarno na białym(1996), Max Black (1998), Eislermaterial (1998), Hashirigaki (2000), Pejzaż z dalekimi krewnymi (2002), Eraritjaritjaka (2004), Stifters Dinge (2007), Pieśni o wojnach, które widziałem (2007), Poszedłem do domu ale nie wszedłem do środka (2008). Większość z nich powstała wspólnie z Teatrem Vidy w Lozannie i gościła na najważniejszych festiwalach teatralnych i muzycznych w Europie, USA, Południowej Ameryce, Australii i Azji.
Nakładem ecm-records ukazało sie wiele jego albumów, które zdobyły dwie nominacje do Grammy; jest też autorem pism i wykładów oraz zdobywcą wielu międzynarodowych nagród płytowych, radiowych, teatralnych i muzycznych. Jest kompozytorem-rezydentem festiwalu w Lucernie i Bochum Symphonics, członkiem kilku akademii artystycznych, honorowym członkiem Dartington College of Arts oraz londyńskiego Central School of Speech and Drama, przebywał na rezydenturze w amerykańskim Cornell University w Ithaca a w latach 2007-2008 był członkiem berlińskiego Institute of Advanced Studies.
Heiner Goebbels jest profesorem Instytutu Teatrologii Stosowanej w Justus-Liebig-Universität w Giessen a od 2006 roku prezesem Akademii Teatralnej w Hesse. W latach 2012-2014 pełni funkcję dyrektora artystycznego Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Ruhrtriennale.
W 2012 roku Heiner Goebbels otrzymał Międzynarodową Nagrodę im. Ibsena, jedną z najbardziej prestiżowych nagród teatralnych na świecie.
Vocal Theatre Carmina Slovenica
Słoweński Vocal Theatre Carmina Slovenica prowadzony przez Karminę Šilec jest znany z nowatorskich przedsięwzięć, w których eksploruje najważniejsze dzieła współczesnej sceny muzycznej. W projekcie z „Choregie – vocal theatre or theatre of voices” Carmina Slovenica wprowadza formułę, która łączy muzykę współczesną, tekst, ruch i inne elementy sceniczne.
Własną koncepcję teatru głosu grupa miała okazję prezentować na skalę międzynarodową – od Tokyo Metropolitan Art Space i Filharmonii Petersburskiej do Teatru Teresy Carreno w Caracas, od Centrum Kultury w Hong Kongu i San Francisco Symphony Hall do Teatro Colon w Buenos Aires. Carmina Slovenica prezentowała swoje dokonania podczas wydarzeń muzycznych najwyższej klasy takich jak między innymi the World Music Days (organizowanych przez ISCM), Moskiewski Festiwal Wielkanocny, Musikfestspiele w Dreźnie, Światowe Sympozjum Muzyki Chóralnej (organizowane przez IFCM).
Głównym celem zespołu i ich dyrektorki artystycznej jest nieustające poszukiwanie nowej muzyki i nowych przestrzeni do pracy, czego rezultatem jest szeroki repertuar, którym grupa może się poszczycić obecnie – od dawnej i etnicznej muzyki wokalnej po najnowsze utwory awangardowe.
Carmina Slovenica ze swoim charakterystycznym brzmieniem i olbrzymim potencjałem wykonawczym jest doskonałym zespołem do wykonywania zróżnicowanego repertuaru – od muzyki a capella wszystkich gatunków po projekty wokalno-instrumentalne.
Więcej informacji: www.zbor-carmina-slovenica.si/
Karmina Šilec wniosła świeżość i oryginalność w świat muzyki wokalnej, tworząc nowe wymiary ekspresji, perswazji i komunikacji. Wraz z nowatorskością “Choregie – vocal theatre” otworzyła szersze przestrzenie artystyczne i podyktowała nowe trendy nakierowane na złożone wydarzenia multimedialne – m.in. produkcje realizowane na scenach międzynarodowych festiwali i transmitowane przez EBU i Eurovision.
Jako dyrygentka bierze udział w projektach z różnymi zespołami: chórem Carmina Slovenica, Orkiestrą Symfoniczną Słoweńskiego Radia, Słoweńską Opera Narodową i baletem Maribor, Slovenian National Project Choir, zespołem !Kebataola!, Orchestra Chorus Instrumentalis i wieloma innymi zespołami z całego świata.
Karmina Šilec otrzymała ponad 20 różnego rodzaju nagród w międzynarodowych konkursach, między innymi międzynarodową Nagrodę Roberta Edlera, nagrodę the Prešeren Fund oraz nagrodę za projekt “Vampirabile”, a ostatnio – „Music Theatre Now” od ITI – Międzynarodowego Instytutu Teatralnego w kategorii “Music beyond opera”.
Karmina Šilec pełni też funkcję doradcy artystycznego w sprawach muzyki chóralnej, prowadzi wykłady dla dyrygentów oraz uczestniczy w festiwalach i konkursach jako członek jury, bierze także udział w pracach komitetów artystycznych. Uczy dyrygentury na uniwersytecie w Mariborze i wykłada gościnnie na wielu ośrodkach akademickich na świecie.
Karmina Šilec jest dyrektorem artystycznym Choregie – New Music Theatre, międzynarodowego projektu Attacca, “the Choregie” znanego też jako “Choregie festival for new music” i cyklu koncertów Attacca. Niewiele jest słoweńskich projektów artystycznych tak rozpoznawalnych na arenie międzynarodowej jak niezwykły zespół pod dyrekcją Karminy Šilec – Carmina Slovenica i !Kebataola!.
Dzieła wykorzystane: Jean-Jaques Rousseau, Jeseph Eichendorff, Adalbart Stifter, Gertrude Stein, Alain Robbe-Grillet, Marlen Haushofer, Marina Abramović oraz Ian McEwan
Muzyka: Johannes Brahms, Anrold Schönberg, Karmina Šilec, Sarah Hopkins and Heiner Goebbles