Spektakl teatru muzycznego Heinera Goebbelsa oraz Carmina Slovenica
When the mountain changed its clothing pokazuje zmiany, jakich doświadcza 40 dziewcząt z Mariboru w wieku od 10 do 20 lat. Stawiają nas wobec opowieści i pytań o końcu dzieciństwa. To, co było, odeszło, nowe jeszcze pozostaje poza zasięgiem. Dziewczęta gromadzą się i bawią w gry, cytują teksty i śpiewają; wszystko to wydaje się niewinne i beztroskie, a przecież tworzy tajemnicze i przerażające obrazy. We wzajemnych relacjach uległości i dominacji młode śpiewaczki poruszają się w rytm pór roku, nieustannie budując na nowo równowagę między wzajemnymi relacjami władzy , a przede wszystkim między a sceną publicznością.

„O czym śnią młode dziewczęta?” – „O nożu i krwi.”

Ten fragment rozmowy z francuskim pisarzem Alainem Robbe-Grillet zamykał w 1955 roku wczesny spektakl teatru muzycznego Heinera Goebbelsa, Die Wiederholung (Powtórka). Teraz ta wymiana zdań stanowi punkt wyjścia do jego najnowszego spektaklu. Wraz ze śpiewaczkami i stałym zespołem współpracowników Heiner Goebbels stworzył scenariusz, w którym dziewczęta nieustannie oscylują między stereotypem dziecięcej niewinności i nieprzewidywalnością. Obrazy, silnie naznaczone napięciem między dzieciństwem a dorosłością, powstają dzięki niewiarygodnej energii młodych bohaterek i odzwierciedlają  społeczną transformację – gwałtowne zmiany polityczne i społeczne w regionie, z którego pochodzi zespół i ich muzyczna kultura.

Pod muzycznym kierownictwem Karminy Šilec, słoweński chór zdobył międzynarodowe uznanie wykonując na scenach całego świata szeroki repertuar obejmujący utwory zarówno średniowieczne, tradycyjne jak i muzykę współczesną. Vocal Theatre Carmina Slovenica zaskakuje nie tylko wspaniałą muzyczną i choreograficzną precyzją, ale również niezwykłą osobowością młodych wykonawczyń.

Muzyka do spektaklu When the mountain changed its clothing łączy chóralne utwory z repertuaru Carmina Slovenica z partyzanckimi pieśniami z czasów generała Tito i muzyką pop.

Heiner Goebbels
Niemiecki kompozytor i reżyser, urodzony w 1952 roku, od 1972 zamieszkały we Frankfurcie nad Menem. Ukończył socjologię i studia muzyczne. Tworzy spektakle teatru muzycznego, koncerty, słuchowiska radiowe, komponuje utwory kameralne i na orkiestrę. Jako kompozytor współpracuje z najlepszymi zespołami i orkiestrami (Ensemble Modern, londyńską Sinfoniettą, Orkiestrą Wieku Oświecenia, filharmonikami berlińskimi) i dyrygentami (Lothar Zagrosek, Sir Simon Rattle, Peter Eötvös, Peter Rundel i wieloma innymi).

Od początku lat dziewięćdziesiątych napisał i wyreżyserował niezwykle oryginalne i cieszące się uznaniem spektakle teatru muzycznego, m.in.: Czarno na białym(1996), Max Black (1998), Eislermaterial (1998), Hashirigaki (2000), Pejzaż z dalekimi krewnymi (2002), Eraritjaritjaka (2004), Stifters Dinge (2007), Pieśni o wojnach, które widziałem (2007), Poszedłem do domu ale nie wszedłem do środka (2008). Większość z nich powstała wspólnie z Teatrem Vidy w Lozannie i gościła na najważniejszych festiwalach teatralnych i muzycznych w Europie, USA, Południowej Ameryce, Australii i Azji.

Nakładem ecm-records ukazało sie wiele jego albumów, które zdobyły dwie nominacje do Grammy; jest też autorem pism i wykładów oraz zdobywcą wielu międzynarodowych nagród płytowych, radiowych, teatralnych i muzycznych. Jest kompozytorem-rezydentem festiwalu w Lucernie i Bochum Symphonics, członkiem kilku akademii artystycznych, honorowym członkiem Dartington College of Arts oraz londyńskiego Central School of Speech and Drama, przebywał na rezydenturze w amerykańskim Cornell University w Ithaca a w latach 2007-2008 był członkiem berlińskiego Institute of Advanced Studies.

Heiner Goebbels jest profesorem Instytutu Teatrologii Stosowanej w Justus-Liebig-Universität w Giessen a od 2006 roku prezesem Akademii Teatralnej w Hesse. W latach 2012-2014 pełni funkcję dyrektora artystycznego Międzynarodowego Festiwalu Sztuki  Ruhrtriennale.

W 2012 roku Heiner Goebbels otrzymał Międzynarodową Nagrodę im. Ibsena, jedną z najbardziej prestiżowych nagród teatralnych na świecie.

Vocal Theatre Carmina Slovenica
Słoweński Vocal Theatre Carmina Slovenica prowadzony przez Karminę Šilec jest znany z nowatorskich przedsięwzięć, w których eksploruje najważniejsze dzieła współczesnej sceny muzycznej. W projekcie z „Choregie – vocal theatre or theatre of voices” Carmina Slovenica wprowadza formułę, która łączy muzykę współczesną, tekst, ruch i inne elementy sceniczne.
Własną koncepcję teatru głosu grupa miała okazję prezentować na skalę międzynarodową – od Tokyo Metropolitan Art Space i Filharmonii Petersburskiej do Teatru Teresy Carreno w Caracas, od Centrum Kultury w Hong Kongu i San Francisco Symphony Hall do Teatro Colon w Buenos Aires. Carmina Slovenica prezentowała swoje dokonania podczas wydarzeń muzycznych najwyższej klasy takich jak między innymi the World Music Days (organizowanych przez ISCM), Moskiewski Festiwal Wielkanocny, Musikfestspiele w Dreźnie, Światowe Sympozjum Muzyki Chóralnej (organizowane przez IFCM).
Głównym celem zespołu i ich dyrektorki artystycznej jest nieustające poszukiwanie nowej muzyki i nowych przestrzeni do pracy, czego rezultatem jest szeroki repertuar, którym grupa może się poszczycić obecnie – od dawnej i etnicznej muzyki wokalnej po najnowsze utwory awangardowe.
Carmina Slovenica ze swoim charakterystycznym brzmieniem i olbrzymim potencjałem wykonawczym jest doskonałym zespołem do wykonywania zróżnicowanego repertuaru – od muzyki a capella wszystkich gatunków po projekty wokalno-instrumentalne.

Więcej informacji: www.zbor-carmina-slovenica.si/

Karmina Šilec wniosła świeżość i oryginalność w świat muzyki wokalnej, tworząc nowe wymiary ekspresji, perswazji i komunikacji. Wraz z nowatorskością “Choregie – vocal theatre” otworzyła szersze przestrzenie artystyczne i podyktowała nowe trendy nakierowane na złożone wydarzenia multimedialne – m.in. produkcje realizowane na scenach międzynarodowych festiwali i transmitowane przez  EBU i Eurovision.
Jako dyrygentka bierze udział w projektach z różnymi zespołami: chórem Carmina Slovenica, Orkiestrą Symfoniczną Słoweńskiego Radia, Słoweńską Opera Narodową i baletem Maribor, Slovenian National Project Choir, zespołem !Kebataola!, Orchestra Chorus Instrumentalis i wieloma innymi zespołami z całego świata.
Karmina Šilec otrzymała ponad 20 różnego rodzaju nagród w międzynarodowych konkursach, między innymi międzynarodową Nagrodę Roberta Edlera, nagrodę the Prešeren Fund oraz nagrodę za projekt “Vampirabile”, a ostatnio – „Music Theatre Now” od ITI – Międzynarodowego Instytutu Teatralnego w kategorii “Music beyond opera”.
Karmina Šilec pełni też funkcję doradcy artystycznego w sprawach muzyki chóralnej, prowadzi wykłady dla dyrygentów oraz uczestniczy w festiwalach i konkursach jako członek jury, bierze także udział w pracach komitetów artystycznych. Uczy dyrygentury na uniwersytecie w Mariborze i wykłada gościnnie na wielu ośrodkach akademickich na świecie.
Karmina Šilec jest dyrektorem artystycznym Choregie – New Music Theatre, międzynarodowego projektu Attacca, “the Choregie” znanego też jako “Choregie festival for new music” i cyklu koncertów Attacca. Niewiele jest słoweńskich projektów artystycznych tak rozpoznawalnych na arenie międzynarodowej jak niezwykły zespół pod dyrekcją Karminy Šilec – Carmina Slovenica i !Kebataola!.

Dzieła wykorzystane: Jean-Jaques Rousseau, Jeseph Eichendorff, Adalbart Stifter, Gertrude Stein, Alain Robbe-Grillet, Marlen Haushofer, Marina Abramović oraz Ian McEwan
Muzyka: Johannes Brahms, Anrold Schönberg, Karmina Šilec, Sarah Hopkins and Heiner Goebbles