Wydarzenia
Teatr Łaźnia Nowa (Kraków), Bałtycka Agencja Artystyczna BARTGinczanka. Przepis na prostotę życia
Piotr Rowicki
REŻYSERIA:Anna Gryszkówna
OBSADA:Agnieszka Przepiórska
SCENOGRAFIA i KOSTIUM:Anna-Maria Karczmarska
MUZYKA:Michał Lamża
REŻYSERIA ŚWIATŁA:Mateusz Gierc
KONSULTACJA MERYTORYCZNA:Agata Araszkiewicz
INSPICJENT:Marcin Stalmach
PREMIERA:6–8.03.2020, Teatr Łaźnia Nowa
W spektaklu wykorzystano fragment filmu z Zuzanną Ginczanką z kawiarni Adria w Warszawie (1936) dzięki uprzejmości United States Holocaust Memorial Museum (gift of Juliet Brayan Archive). Fotografie archiwalne Zuzanny Ginczanki dzięki uprzejmości Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie. Po spektaklu spotkanie z reżyserką, Anną Gryszkówną i odtwórczynią głównej roli, Agnieszką Przepiórską.Prowadzenie: Jacek Wakar / Klub Festiwalowy / wstęp wolny
Zuzanna Ginczanka (właśc. Zuzanna Polina Gincburg) była piękna, utalentowana i podziwiana. Nazywana „Tuwimem w spódnicy” czy „Gwiazdą Syjonu”. Żydówka, Rosjanka, Cyganka czy jednak Polka? Chciała być Polką i do tej wyśnionej, wymarzonej Polski przez całe życie ją ciągnęło. Do języka, ludzi, książek i miejsc.
Jako poetka nie miała łatwo. Mężczyźni widzieli w niej trofeum, ciało, dziewczynę, z którą warto się pokazać, ale niekoniecznie dyskutować. Publikowała w „Wiadomościach Literackich” i „Skamandrze”, współpracowała ze „Szpilkami”. Spotykała się ze skamandrytami i z Witoldem Gombrowiczem.
Ostatni rok życia spędziła, ukrywając się w Krakowie. Prawie nie wychodziła z mieszkania, jej „ormiańskie papiery” wydawały się zbyt słabe. Mimo to pod koniec wojny została aresztowana przez Gestapo. Zginęła w wieku 27 lat. Ile wierszy napisanych w kryjówce i tych, które były tylko w głowie, przepadło bezpowrotnie?
Spektakl bierze udział w 27. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
Po spektaklu spotkanie z reżyserką, Anną Gryszkówną i odtwórczynią głównej roli, Agnieszką Przepiórską. Prowadzenie: Jacek Wakar / Klub Festiwalowy / wstęp wolny
—
Anna Gryszkówna – aktorka, reżyserka. Absolwentka Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, tam studiowała także na Wydziale Reżyserii. Jako aktorka współpracowała z teatrami warszawskimi: Nowym Praga, Studiem Buffo, Starą ProchOFFnią, Laboratorium Dramatu, Teatrem na Woli im. Tadeusza Łomnickiego, Teatrem Dramatycznym, a także z Teatrem Polskiego Radia i Teatrem Telewizji Polskiej, od 2004 w zespole Teatru Narodowego.
Wyreżyserowała m.in. Poskromienie złośnicy (Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie), Mężczyznę (Teatr Dramatyczny w Warszawie), Reset (Teatr Wybrzeże w Gdańsku) oraz Kilka scen z życia według Płatonowa (Teatr Dramatyczny w Warszawie), Ginczanka. Przepis na prostotę życia. Za reżyserię Poskromienia złośnicy w tarnowskim Teatrze im. Ludwika Solskiego otrzymała indywidualne wyróżnienie 25. edycji Konkursu Złotego Yoricka w Gdańsku.
Prasa:
„Ważąc odpowiednio proporcje, udało się twórcom monodramu Ginczanka. Sposób na prostotę życia stworzyć artystyczne wyobrażenie o poetce. A wszystko to na podstawie faktów z jej życia, fragmentów wierszy i mocno osadzone w kontekstach – historycznym oraz współczesnym”.
Lidia Raś, e-teatr.pl
„Gryszkówna umiejętnie balansuje między suchym konkretem przywoływanych w opowieści faktów, językowym rozpasaniem tekstów poetyckich Ginczanki i własną sceniczną poetyką, nieoczywistą, kryjącą się w drobnych gestach, trudną do uchwycenia. Nie ma w krakowskim monodramie przestrzeni dla nabudowania świata – starcza opisujące go słowo […]. Wszystkie emocje, wszystkie odcienie opowieści mieszczą się już w słowie”.
Adam Karol Drozdowski, „Przekrój”
„Agnieszka Przepiórska jest w roli Ginczanki żywiołowa i bardzo przekonująca, znakomicie też interpretuje jej wiersze”.
Justyna Sobolewska, „Polityka”