Blog

SylwetkaWeronika Szczawińska

Reżyserka teatralna, dramaturżka, kulturoznawczyni, doktorka nauk o sztuce. Twórczyni intelektualnych, niedramatycznych przedstawień często nazywanych „scenicznymi esejami”. Na Konfrontacjach gościła dwukrotnie – jako […]

Sylwetka Wojciech Blecharz

Wojciech Blecharz – reżyser, kompozytor, oboista. Na Konfrontacjach w 2014 prezentował operę Transcryptum, a w 2016 roku gościliśmy Schubert. Romantyczna kompozycja na 12 wykonawców i kwartet smyczkowy w reżyserii Magdy Fertacz, z nagradzaną […]

SylwetkaMarcin Liber

Marcin Liber – reżyser, scenograf, scenarzysta. W teatrze przyglądał się już m.in. mechanizmom rządzącym światem teleturniejów i programów reality show, prześwietlał popkulturę i brał […]

Grupa ludzi ubrana w jasne stroje stoi pod obszernym drzewem. Kobieta w centrum trzyma w ramionach noworodka. Dwoje dzieci siedzi okrakiem na krowie. Atmosfera rodzinnego zdjęcia. W tle jezioro, zieleń ogrodu.

Moja cudowna WandaJak polska pracownica wywołała zmiany u swoich szwajcarskich pracodawców

Gorzka satyra na to, jak szwajcarscy bogacze traktują swoich zagranicznych pracowników będących w niestabilnej sytuacji finansowej. Recenzja autorstwa Alissy Simon ukazała się […]

Żeby nie było śladówO książce-reportarzu Cezarego Łazarewicza, który stał się podstawą do filmu

Tej książki nie da się czytać, bo Łazarewicz wykonał swoją robotę znakomicie. Potworną – chyba nie ma lepszego słowa – historię zabójstwa Grzegorza […]

Niefortunny numerek lub szalone porno Absurdalna prowokacja w rozdartej Covidem Rumunii

Fałszywy proces nauczycielki stawia historię w głównym punkcie opowieści o zemście autorstwa Radu Jude  – ale co nam to mówi? Recenzja autorstwa Petera Bradshawa […]

Jestem GretaReżyser Nathan Grossman opowiada o niezwykłym roku Grety Thunberg

Dokument o Grecie Thunberg, Jestem Greta, zadebiutował na Festiwalu Filmowym w Wenecji. Reżyser Nathan Grossman opowiada o tym, czego nauczył się spędzając rok z nastoletnim […]

AidaReżyserka Jasmila Zbanic opowiada o bośniackim filmie

Dwadzieścia pięć lat po masakrze w Srebrenicy bośniacka reżyserka Jasmila Zbanic powraca do Bośni, by opowiedzieć historię największego okrucieństwa wojny jugosłowiańskiej. Rozmowa autorstwa Scotta […]

AnnetteOperowy kosmos Caraxa McCaraxa i Braci Sparx

„Annette” Leosa Caraxa jest niewątpliwie filmem odważnym formalnie – tak mocno, że trzeba się poważnie nagimnastykować, żeby go wtłoczyć w istniejące kategorie. Ale chyba warto, […]

Obraz pożądaniaReżyser Giuseppe Capotondi opowiada o sztuce oszustwa w filmie

Swoim poprzednim filmem, Podwójna godzina, reżyser Giuseppe Capotondi udowodnił, że ma rękę do zwrotów akcji w thrillerach. W swoim nowym obrazie, Obraz pożądania, starał się, by wszystko było proste. […]

Blue VelvetJest przerażający, uwodzicielski i wyprzedzał swoje czasy

Blue Velvet Davida Lyncha zainspirował Tarantino, braci Coen i wielu innych. Przy okazji 30-lecia powstania obrazu, Nicholas Barber przygląda się wpływowi, […]

Czarnoskóry mężczyzna stoi na ulicy dużego miasta.

Berlin AlexanderplatzBurhan Qurbani o „berlińskości” swojej historii, kinie poimigracyjnym i inspiracji Kieślowskim.

Berlin Alexanderplatz to jeden z najgłośniejszych filmów roku, realistyczna adaptacja klasycznej powieści Alfreda Döblina z 1929 roku. Akcja rozgrywa się we współczesnym Berlinie i śledzi losy […]

Mężczyzna stoi na tle białej tablicy, ma dłoń uniesiony w znaku języka migowego.

Ogród Rozkoszy ZiemskichJak Riz Ahmed pracował na rzecz uhonorowania kultury Głuchych w „Sound of Metal”

Kim jesteśmy, gdy nasz sposób życia zostaje nam nagle odebrany? W roku pandemii był to powracający temat, ale w uznanym dramacie „Sound of Metal” pytanie […]

Dwie kobiety i mężczyzna siedzą na kanapie w pokoju. Przed nimi stolik zastawiony przedmiotami, w tle stare radia, gitary, wiolonczela, zbiory płyt winylowych.

Ogród Rozkoszy ZiemskichJim Jarmusch o „Tylko kochankowie przeżyją”, Tildzie Swinton i mitologii wampirów

Oglądając film Jima Jarmuscha Tylko kochankowie przeżyją widz ma wrażenie, że gdyby wampiry istniały, doceniłyby interpretacje Toma Hiddlestona i Tildy Swinton bardziej, niż sagę […]

"Heart of Darkness" / Imitating the dogCulture has to reinvent itself

Powyższe zdanie zdecydowało, że na egzaminie z tekstologii u dr Kitlińskiego, na 3 roku Lingwistyki Stosowanej UMCS, dostałam 6 (tak, wiem, że takiej oceny nie ma w skali akademickiej, ale u dr Kitlińskiego […]

Ciemna przestrzeń przemysłowa, na środku stoi kombinezon astronauty, mężczyzna stoi obok i podaje mu dłoń

Rozmowa z Christosem Nikou Pamięć, strata i miłość w greckim hicie „Niepamięć”

Christos Nikou jest dobrze zapowiadającym się greckim reżyserem stojącym za filmem „Niepamięć”, który reprezentował Grecję w wyścigu o Oscara w kategorii Najlepszy Film Obcojęzyczny w tym […]