Konteksty

Rozmowa z Grzegorzem NiziołkiemZawsze nie w porę. Polski teatr i Zagłada

JOANNA WICHOWSKA: Prowadzisz cykl wykładów omawiających – po raz pierwszy chyba w tak całościowym ujęciu – obecność motywu Zagłady w polskim teatrze […]

Imre KertészJęzyk na wygnaniu / Nowoczesność i Zagłada

Mowa wygłoszona w berlińskim Renaissance-Theatre, 2000, Imre Kertész W końcu Auschwitz nie zdarzył się w pustce, ale na gruncie zachodniej […]

Ben WaltersPenny Arcade: Nowy Jork „nie ceni kultury, tylko status”.

Najnowszy spektakl byłej gwiazdy Warhola, „Longing Lasts Longer”, to krytyka wymierzona w gentryfikację jej ukochanego miasta, które zarazem przechrzciła na […]

Kyoko IwakiOd Straconej Dekady do Straconej Ziemi: trajektoria teatralna chelfitsch

  Na początku chelfitsch (ur. 1973) i jego kompania teatralna chelfitsch (neologizm, który przypomina dziecięcą wymowę słowa „selfish”) zyskali sławę […]

Agata Wittchen-BarełkowskaThomas Bernhard – Bóg, honor, ojczyzna

Austriackość pytam siebie zawsze co to jest absurdalność do potęgi[1] Najchętniej byłbym Francuzem mówił nie Anglikiem nie Rosjaninem Francuzem to […]

Anka HerbutKoniec jest celem

Na „Placu Bohaterów” Krystiana Lupy wszystko już dawno powymierało: marzenia, utopie, wiara w możliwość zmiany czy jakiś nadrzędny sens życia. Jakoś […]

Krystian LupaMówić do tajemniczej połowy

Co w sytuacji zagrożenia demokracji obywatele mogą zrobić? Co zamierzacie (ty zamierzasz) zrobić sami? Co powinniśmy zrobić razem? To właśnie […]

Michał Kozłowski, Jan Sowa, Kuba SzrederKONKLUZJE BADANIA: PREKARNOŚĆ, PROJEKT I MIŁOŚĆ DO SZTUKI

HABITUS, MOTYWACJE I EGALITARYZM PRACOWNIKÓW SZTUKI   Hipoteza: pracownicy sztuki są wysoko wykwalifikowani i wysoko zmotywowani (powołaniowy charakter pracy), co […]

Agnieszka JakimiakNie ma się czego wstydzić

W 2015 roku w wydawnictwie Krytyki Politycznej ukazała się „Czarna księga polskich artystów”. Na jej okładce widnieje zdjęcie Zbigniewa Libery trzymającego […]

Franco „Bifo” BerardiFabryka nieszczęścia

Pojęcie szczęścia to nie kwestia nauki, lecz ideologii. Tak powinniśmy je rozumieć. Nawet jeśli w publicznym dyskursie spójna, naukowa debata […]

Ahmet ÖğütOparte na faktach

Słoneczny dzień w Berlinie. Ahmed jest w swoim mieszkaniu przy Karl-Marx-Straße. Szuka telefonu, aby zadzwonić do Ahmeda. Telefon dzwoni. Po […]

Bojana Kunst„Artysta w pracy”

Rozdział 1 Opór sztuki zaangażowanej Łatwo by nam było zastygnąć w tej pozie, ale nie, od razu zaczynamy się spierać. […]

Bojana KunstOpór sztuki zaangażowanej

Łatwo by nam było zastygnąć w tej pozie, ale nie, od razu zaczynamy się spierać. Budowniczowie, Chto Delat, 2015   […]

Joanna KrakowskaAuto-teatr w czasach post-prawdy

W ostatniej scenie „Amatora” Krzysztofa Kieślowskiego z 1979 roku tytułowy bohater – filmowiec-amator – kieruje kamerę na siebie. Nie powoduje […]

Marta KeilAutonomia / Instytucja / Demokracja

  Wychodząc z założenia, że niemożliwe jest dzisiaj tworzenie teatru politycznego bez krytycznego przyglądania się warunkom produkcji, zbudowaliśmy program 21. […]

Marina Otero VerzierZabezpieczone ciała. Architektura posiadłości Osamy bin Ladena w Abbottabadzie

  Od października 2011 roku makieta otoczonej murem posiadłości Osamy bin Ladena jest częścią stałej ekspozycji w lobby Narodowej Agencji […]