Konteksty
Marta KeilHeiner Goebbels. Artysta, kurator, nauczyciel, …?
Jeden z krytyków muzycznych powiedział kiedyś, że woli Goebbelsa, kiedy pracuje w teatrze, niż gdy komponuje. Odwrotnie mawiają specjaliści teatralni. […]
Lukáš JirickChcę centralny temat pozostawić otwarty
Czy radio jako medium oraz radioart, miały na Pana wpływ już w młodości, w latach sześćdziesiątych, czy dopiero od czasu, […]
Bojana CveijcXAVIER LE ROY: KONTESTUJĄCA CHOREOGRAFIA JEDNEGO FRANCUZA MNIEJ
CHOREOGRAFUJĄC DYSPOZYTYWY (DISPOSITIFS) Dla krytyków tańca zawodowe doświadczenie Le Roya, z wykształcenia biologa molekularnego, stało się kluczem do rozumienia jego […]
Xavier Le Roy i Bojana CvejicBy skończyć z oceną udzielając wyjaśnień
Xavier Le Roy: Nie możemy już dłużej uciekać od tej terminologii: jak rozumiesz taniec konceptualny? Czym jest w relacji do […]
Materiał teatuTworki, Konteksty
„Do istoty każdej rzeczy należy komunikowanie jej duchowej treści.” „Język komunikuje odpowiadającą mu istotę duchową (…) ta istota komunikuje się […]
Simon SheikhReprezentacja, kontestacja i władza: artysta jako intelektualista publiczny
Jednym z głównych problemów współczesnych artystów krytycznych jest interakcja z aparatem oddziałującym na produkcję dzieł sztuki. Na ten aparat składają […]
Grzegorz SroczyńskiTęsknię za facetami w swetrach
POLSKA KLASA ŚREDNIA WYPIĘŁA SIĘ NA ETOS. TAKIE SŁOWA, JAK „PAŃSTWO”, „INTELIGENCJA”, „SPRAWIEDLIWOŚĆ SPOŁECZNA”, UZNAJE ZA ANACHRONICZNE. I CHWALI CYNIZMEM. […]
Katarzyna LemańskaTeatr rozszerzony Wojtka Ziemilskiego
Wojtek Ziemilski zajmuje się w swoich projektach statusem widza (uczestnika, współtwórcy, partnera), zmieniającym się w zależności od stopnia partycypacji w […]
Iwona UbermanMit przechodzi sprawdzian – polski teatr polityczno-społeczny z niemieckiej perspektywy
Jeżeli przyjrzeć się niemieckiemu krajobrazowi teatralnemu z polskiej perspektywy, zwraca uwagę fakt, że w wielu przedstawieniach wyraża się potrzeba zmian […]
Gerald Raunign-1. Budując różnorodność. Manifest filozoficzny
Okupacja bez podmiotu. Ruch bez podmiotu. Bezpodmiotowy twór. Charakterystyczną cechą ruchów społecznego oporu ostatnich lat jest to, że obywają się […]
Jacek Dukaj, Przemysław Czapliński, Paweł Dunin-Wąsowicz, Roman KurkiewiczDyskusja o „LODZIE”
Przemysław Czapliński: (…) Jakie są sensy zamrażania w tej powieści? Jakie ma dla Pana znaczenie psychologia, spotkania międzyludzkie, to, co […]
Tadeusz KotarbińskiZagadnienie istnienia przyszłości
Przypuszczamy, że wprawdzie wszelka prawda jest wieczna, ale nie wszelka prawda jest odwieczna. Jeśli coś jest prawdą w danej chwili, […]
Anna R. BurzyńskaSztuka Wymazywania, Sztuka Pamięci
1. Polecenie „kopiuj-wklej” w przeciągu ostatnich kilku dekad awansowało do pozycji jednej z naczelnych dyrektyw twórczych. Taktyka remiksowa doczekała się […]
Tomasz PlataRemiksy. Czym są? Do czego służą?
Pewnie można by spróbować dorobić do tego jakąś teorię. Samo pojęcie remiksu stwarza w tym względzie spore możliwości. Remiks jest […]
Komuna WarszawaRemiksy
Remiks jest ważnym gestem współczesnej kultury; sięganie po prace innych artystów, by na ich bazie zbudować swoją opowieść to sposób […]
Tea Tupajić & Petra ZankiList do Marty Keil i Grzegorza Reske
Droga Marto, Drogi Grzegorzu, Bardzo dziękujemy za Wasze zainteresowanie projektem. Chciałybyśmy tutaj opowiedzieć jego historię – najkrócej, jak to możliwe. […]