Konteksty
Rozmowa z Mariusem NekrošiusemRodzinna manufaktura
„Eimuntas Nekrošius był bardzo wymagającym współpracownikiem. Kiedy innym reżyserom przynosiłem pierwszy szkic scenografii, często od razu go akceptowali. Z Ojcem […]
Rozmowa z Rasą RimickaiteKamień, drewno, woda, ogień
„Nie liczyły się dla niego żadne tendencje pojawiające się w teatrze, żadne mody czy też zmiany polityczne. Najważniejszymi rozmówcami byli […]
MARINA DAWYDOWA Kurtyna z napisem „Putin”
Od pewnego czasu Kiriłł Sieriebriennikow jest już nie tylko reżyserem, ale też symbolem nowego rosyjskiego teatru. A jego „sprawa” – […]
Ruth WynekenPosuwam się do przodu jak czołg
„Rosja jest krajem, którego nie znałem naprawdę, teraz staje się on znowu bardzo obecny i domaga się swoich praw” – […]
Łukasz Drewniak, Wojciech Majcherek, Agnieszka Lubomira PiotrowskaOd Sieriebriennikowa do Nekrosiusa
Nie zdradzę wielkiej tajemnicy, jeśli powiem w imieniu kuratorów tegorocznych Konfrontacji, Agnieszki Lubomiry Piotrowskiej i Łukasza Drewniaka, że trochę inaczej […]
Łukasz DrewniakHipsterskie dell’ arte albo tak zwana czeska ludzkość w obłędzie
Jan Mikulasek ma niespełna 40 lat i jest czeskim reżyserem teatralnym współtworzącym obecnie najciekawszą scenę w kraju nad Wełtawą – […]
Łukasz Drewniak, Wojciech MajcherekCo jest do myślenia?
W Studium o Hamlecie Stanisław Wyspiański sformułował słynne zdanie: „W Polsce zagadką Hamleta jest to, co jest w Polsce do […]
Marta Keil, Grzegorz ReskeA co jeśli?
Coraz częściej mamy wrażenie, że znane nam modele funkcjonowania wytracają siłę i wydolność, rozsypują się, przestają działać. Oswojony świat przestaje […]
Kino KonfrontacjiA co, jeśli?
Tegoroczne hasło przewodnie Festiwalu jest bardzo kinematograficzne. A co, jeśli pójdziemy tą drogą, co się stanie, kiedy doprowadzimy tendencje, które […]
Program lubelski #lublin700
Festiwal Konfrontacje Teatralne wyrasta z tradycji środowiska lubelskiego. Każdego roku staramy się prezentować dzieła teatralne powstałe w Lublinie bądź w […]
Rozmowa z Grzegorzem NiziołkiemZawsze nie w porę. Polski teatr i Zagłada
JOANNA WICHOWSKA: Prowadzisz cykl wykładów omawiających – po raz pierwszy chyba w tak całościowym ujęciu – obecność motywu Zagłady w polskim teatrze […]
Imre KertészJęzyk na wygnaniu / Nowoczesność i Zagłada
Mowa wygłoszona w berlińskim Renaissance-Theatre, 2000, Imre Kertész W końcu Auschwitz nie zdarzył się w pustce, ale na gruncie zachodniej […]
Ben WaltersPenny Arcade: Nowy Jork „nie ceni kultury, tylko status”.
Najnowszy spektakl byłej gwiazdy Warhola, „Longing Lasts Longer”, to krytyka wymierzona w gentryfikację jej ukochanego miasta, które zarazem przechrzciła na […]
Kyoko IwakiOd Straconej Dekady do Straconej Ziemi: trajektoria teatralna chelfitsch
Na początku chelfitsch (ur. 1973) i jego kompania teatralna chelfitsch (neologizm, który przypomina dziecięcą wymowę słowa „selfish”) zyskali sławę […]
Agata Wittchen-BarełkowskaThomas Bernhard – Bóg, honor, ojczyzna
Austriackość pytam siebie zawsze co to jest absurdalność do potęgi[1] Najchętniej byłbym Francuzem mówił nie Anglikiem nie Rosjaninem Francuzem to […]
Anka HerbutKoniec jest celem
Na „Placu Bohaterów” Krystiana Lupy wszystko już dawno powymierało: marzenia, utopie, wiara w możliwość zmiany czy jakiś nadrzędny sens życia. Jakoś […]