Konteksty

Rozmowa z Mariusem NekrošiusemRodzinna manufaktura

„Eimuntas Nekrošius był bardzo wymagającym współpracownikiem. Kiedy innym reżyserom przynosiłem pierwszy szkic scenografii, często od razu go akceptowali. Z Ojcem […]

Rozmowa z Rasą RimickaiteKamień, drewno, woda, ogień

„Nie liczyły się dla niego żadne tendencje pojawiające się w teatrze, żadne mody czy też zmiany polityczne. Najważniejszymi rozmówcami byli […]

MARINA DAWYDOWA Kurtyna z napisem „Putin”

Od pewnego czasu Kiriłł Sieriebriennikow jest już nie tylko reżyserem, ale też symbolem nowego rosyjskiego teatru. A jego „sprawa” – […]

Ruth WynekenPosuwam się do przodu jak czołg

„Rosja jest krajem, którego nie znałem naprawdę, teraz staje się on znowu bardzo obecny i domaga się swoich praw” – […]

Łukasz Drewniak, Wojciech Majcherek, Agnieszka Lubomira PiotrowskaOd Sieriebriennikowa do Nekrosiusa

Nie zdradzę wielkiej tajemnicy, jeśli powiem w imieniu kuratorów tegorocznych Konfrontacji, Agnieszki Lubomiry Piotrowskiej i Łukasza Drewniaka, że trochę inaczej […]

Łukasz DrewniakHipsterskie dell’ arte albo tak zwana czeska ludzkość w obłędzie

Jan Mikulasek ma niespełna 40 lat i jest czeskim reżyserem teatralnym współtworzącym obecnie najciekawszą scenę w kraju nad Wełtawą – […]

Łukasz Drewniak, Wojciech MajcherekCo jest do myślenia?

W Studium o Hamlecie Stanisław Wyspiański sformułował słynne zdanie: „W Polsce zagadką Hamleta jest to, co jest w Polsce do […]

Marta Keil, Grzegorz ReskeA co jeśli?

Coraz częściej mamy wrażenie, że znane nam modele funkcjonowania wytracają siłę i wydolność, rozsypują się, przestają działać. Oswojony świat przestaje […]

Kino KonfrontacjiA co, jeśli?

Tegoroczne hasło przewodnie Festiwalu jest bardzo kinematograficzne. A co, jeśli pójdziemy tą drogą, co się stanie, kiedy doprowadzimy tendencje, które […]

Program lubelski #lublin700

Festiwal Konfrontacje Teatralne wyrasta z tradycji środowiska lubelskiego. Każdego roku staramy się prezentować dzieła teatralne powstałe w Lublinie bądź w […]

Rozmowa z Grzegorzem NiziołkiemZawsze nie w porę. Polski teatr i Zagłada

JOANNA WICHOWSKA: Prowadzisz cykl wykładów omawiających – po raz pierwszy chyba w tak całościowym ujęciu – obecność motywu Zagłady w polskim teatrze […]

Imre KertészJęzyk na wygnaniu / Nowoczesność i Zagłada

Mowa wygłoszona w berlińskim Renaissance-Theatre, 2000, Imre Kertész W końcu Auschwitz nie zdarzył się w pustce, ale na gruncie zachodniej […]

Ben WaltersPenny Arcade: Nowy Jork „nie ceni kultury, tylko status”.

Najnowszy spektakl byłej gwiazdy Warhola, „Longing Lasts Longer”, to krytyka wymierzona w gentryfikację jej ukochanego miasta, które zarazem przechrzciła na […]

Kyoko IwakiOd Straconej Dekady do Straconej Ziemi: trajektoria teatralna chelfitsch

  Na początku chelfitsch (ur. 1973) i jego kompania teatralna chelfitsch (neologizm, który przypomina dziecięcą wymowę słowa „selfish”) zyskali sławę […]

Agata Wittchen-BarełkowskaThomas Bernhard – Bóg, honor, ojczyzna

Austriackość pytam siebie zawsze co to jest absurdalność do potęgi[1] Najchętniej byłbym Francuzem mówił nie Anglikiem nie Rosjaninem Francuzem to […]

Anka HerbutKoniec jest celem

Na „Placu Bohaterów” Krystiana Lupy wszystko już dawno powymierało: marzenia, utopie, wiara w możliwość zmiany czy jakiś nadrzędny sens życia. Jakoś […]