Konteksty
Ben WaltersPenny Arcade: Nowy Jork „nie ceni kultury, tylko status”.
Najnowszy spektakl byłej gwiazdy Warhola, „Longing Lasts Longer”, to krytyka wymierzona w gentryfikację jej ukochanego miasta, które zarazem przechrzciła na […]
Kyoko IwakiOd Straconej Dekady do Straconej Ziemi: trajektoria teatralna chelfitsch
Na początku chelfitsch (ur. 1973) i jego kompania teatralna chelfitsch (neologizm, który przypomina dziecięcą wymowę słowa „selfish”) zyskali sławę […]
Agata Wittchen-BarełkowskaThomas Bernhard – Bóg, honor, ojczyzna
Austriackość pytam siebie zawsze co to jest absurdalność do potęgi[1] Najchętniej byłbym Francuzem mówił nie Anglikiem nie Rosjaninem Francuzem to […]
Anka HerbutKoniec jest celem
Na „Placu Bohaterów” Krystiana Lupy wszystko już dawno powymierało: marzenia, utopie, wiara w możliwość zmiany czy jakiś nadrzędny sens życia. Jakoś […]
Krystian LupaMówić do tajemniczej połowy
Co w sytuacji zagrożenia demokracji obywatele mogą zrobić? Co zamierzacie (ty zamierzasz) zrobić sami? Co powinniśmy zrobić razem? To właśnie […]
Michał Kozłowski, Jan Sowa, Kuba SzrederKONKLUZJE BADANIA: PREKARNOŚĆ, PROJEKT I MIŁOŚĆ DO SZTUKI
HABITUS, MOTYWACJE I EGALITARYZM PRACOWNIKÓW SZTUKI Hipoteza: pracownicy sztuki są wysoko wykwalifikowani i wysoko zmotywowani (powołaniowy charakter pracy), co […]
Agnieszka JakimiakNie ma się czego wstydzić
W 2015 roku w wydawnictwie Krytyki Politycznej ukazała się „Czarna księga polskich artystów”. Na jej okładce widnieje zdjęcie Zbigniewa Libery trzymającego […]
Franco „Bifo” BerardiFabryka nieszczęścia
Pojęcie szczęścia to nie kwestia nauki, lecz ideologii. Tak powinniśmy je rozumieć. Nawet jeśli w publicznym dyskursie spójna, naukowa debata […]
Ahmet ÖğütOparte na faktach
Słoneczny dzień w Berlinie. Ahmed jest w swoim mieszkaniu przy Karl-Marx-Straße. Szuka telefonu, aby zadzwonić do Ahmeda. Telefon dzwoni. Po […]
Bojana Kunst„Artysta w pracy”
Rozdział 1 Opór sztuki zaangażowanej Łatwo by nam było zastygnąć w tej pozie, ale nie, od razu zaczynamy się spierać. […]
Bojana KunstOpór sztuki zaangażowanej
Łatwo by nam było zastygnąć w tej pozie, ale nie, od razu zaczynamy się spierać. Budowniczowie, Chto Delat, 2015 […]
Joanna KrakowskaAuto-teatr w czasach post-prawdy
W ostatniej scenie „Amatora” Krzysztofa Kieślowskiego z 1979 roku tytułowy bohater – filmowiec-amator – kieruje kamerę na siebie. Nie powoduje […]
Marta KeilAutonomia / Instytucja / Demokracja
Wychodząc z założenia, że niemożliwe jest dzisiaj tworzenie teatru politycznego bez krytycznego przyglądania się warunkom produkcji, zbudowaliśmy program 21. […]
Marina Otero VerzierZabezpieczone ciała. Architektura posiadłości Osamy bin Ladena w Abbottabadzie
Od października 2011 roku makieta otoczonej murem posiadłości Osamy bin Ladena jest częścią stałej ekspozycji w lobby Narodowej Agencji […]
Gob SquadO uczestnictwie
Współdzielone doświadczenie Już na samym początku swoboda wyboru tego, co oferujemy naszym widzom, pokazała nam, że widzowie (czy ludzie w […]
21. Konfrontacje TeatralneWprowadzenie
Festiwal jest publiczną instytucją sztuki, a więc ma konkretną rolę, obowiązki i odpowiedzialność ‒ zarówno wobec artystów, jak i publiczności; […]