Konteksty
Krystian LupaMówić do tajemniczej połowy
Co w sytuacji zagrożenia demokracji obywatele mogą zrobić? Co zamierzacie (ty zamierzasz) zrobić sami? Co powinniśmy zrobić razem? To właśnie […]
Michał Kozłowski, Jan Sowa, Kuba SzrederKONKLUZJE BADANIA: PREKARNOŚĆ, PROJEKT I MIŁOŚĆ DO SZTUKI
HABITUS, MOTYWACJE I EGALITARYZM PRACOWNIKÓW SZTUKI Hipoteza: pracownicy sztuki są wysoko wykwalifikowani i wysoko zmotywowani (powołaniowy charakter pracy), co […]
Agnieszka JakimiakNie ma się czego wstydzić
W 2015 roku w wydawnictwie Krytyki Politycznej ukazała się „Czarna księga polskich artystów”. Na jej okładce widnieje zdjęcie Zbigniewa Libery trzymającego […]
Franco „Bifo” BerardiFabryka nieszczęścia
Pojęcie szczęścia to nie kwestia nauki, lecz ideologii. Tak powinniśmy je rozumieć. Nawet jeśli w publicznym dyskursie spójna, naukowa debata […]
Ahmet ÖğütOparte na faktach
Słoneczny dzień w Berlinie. Ahmed jest w swoim mieszkaniu przy Karl-Marx-Straße. Szuka telefonu, aby zadzwonić do Ahmeda. Telefon dzwoni. Po […]
Bojana Kunst„Artysta w pracy”
Rozdział 1 Opór sztuki zaangażowanej Łatwo by nam było zastygnąć w tej pozie, ale nie, od razu zaczynamy się spierać. […]
Bojana KunstOpór sztuki zaangażowanej
Łatwo by nam było zastygnąć w tej pozie, ale nie, od razu zaczynamy się spierać. Budowniczowie, Chto Delat, 2015 […]
Joanna KrakowskaAuto-teatr w czasach post-prawdy
W ostatniej scenie „Amatora” Krzysztofa Kieślowskiego z 1979 roku tytułowy bohater – filmowiec-amator – kieruje kamerę na siebie. Nie powoduje […]
Marta KeilAutonomia / Instytucja / Demokracja
Wychodząc z założenia, że niemożliwe jest dzisiaj tworzenie teatru politycznego bez krytycznego przyglądania się warunkom produkcji, zbudowaliśmy program 21. […]
Marina Otero VerzierZabezpieczone ciała. Architektura posiadłości Osamy bin Ladena w Abbottabadzie
Od października 2011 roku makieta otoczonej murem posiadłości Osamy bin Ladena jest częścią stałej ekspozycji w lobby Narodowej Agencji […]
Gob SquadO uczestnictwie
Współdzielone doświadczenie Już na samym początku swoboda wyboru tego, co oferujemy naszym widzom, pokazała nam, że widzowie (czy ludzie w […]
21. Konfrontacje TeatralneWprowadzenie
Festiwal jest publiczną instytucją sztuki, a więc ma konkretną rolę, obowiązki i odpowiedzialność ‒ zarówno wobec artystów, jak i publiczności; […]
Rozmowa Janusza Opryńskiego, Marty Keil i Grzegorza ReskePo co nam Festiwal?
Janusz Opryński: Słuchajcie, minął rok. Jak pamiętacie, rok temu rozmawialiśmy o historii festiwalu, ale też o procesie definiowania go na […]
Stephen BottomsKRYTYCZNA ODSŁONA: POLITYKA, EROTYKA I PENNY ARCADE
W okresie od późnych lat 70. do wczesnych lat 90. XX wieku w nowojorskich klubach, galeriach i teatrach alternatywnych pojawił się całkiem odrębny gatunek teatralny […]
ERWIN JANSPęknięta wspólnota – o Needcompany
Czasem nazwa znaczy więcej, niż się wydaje. Kiedy w 1986 roku reżyser Jan Lauwers założył grupę teatralną, postanowił nadać jej nazwę […]
Teatr Kana „Projekt: Matka”
„Projekt: MATKA” to przewrotna, pełna ironii i poczucia humoru opowieść o młodych matkach, odkrywających jasne i „ciemne” strony macierzyństwa, uroki i trudności bycia mamą, opowieść o ich […]