Konteksty
Mechanizmy rzeczywistości – kino rumuńskie
Najpierw Europę podbił włoski neorealizm filmowy, potem francuska Nowa Fala; pod koniec lat 70. mówiło się o polskim kinie moralnego […]
Piotr BernardynSłońce jeszcze nie wzeszło. Tsunami. Fukushima.
Najbardziej znany dziś japoński pisarz, Haruki Murakami, odbierając w czerwcu 2011 roku nagrodę literacką w Barcelonie, cale niemal przemówienie poświęcił […]
Bart Capelle rozmawia Z Christophem Meierhansenem
Co było impulsem do stworzenia nowego ustroju? W czym nowy system będzie różnił się od demokracji? Moim celem jest obnażenie […]
Carolyn FaberStracone, znalezione, odtworzone
Pracując jako archiwistka zaczęłam się poważnie zastanawiać dlaczego mamy tę nieokiełznaną potrzebę zachowywania naszego życia na filmach. Może boimy się […]
Dragan Klaić„Gra w nowych dekoracjach. Teatr publiczny pomiędzy rynkiem a demokracją”. [Fragmenty]
Ta książka nie mówi o przetrwaniu teatru w dobie kryzysu – chociaż jego widmo kładzie się posępnym cieniem na poniższych […]
Iulia PopoviciWspółczesne sztuki performatywne w Rumunii
Mogłoby się wydawać, że te cztery spektakle mają ze sobą niewiele wspólnego. Jednak łączące je linie – przebiegające od roku […]
Raja ShehadehPalestyńskie wędrówki. Zapiski o znikającym krajobrazie
Louisę Waugh poznałem w Edynburgu. Louisa jest pisarką, napisała książkę o Mongolii, gdzie przez trzy lata mieszkała. Powiedziała mi kiedyś, […]
Chantal Pontbriand„Idea wspólnoty”, a nie „wspólnota, która nadejdzie”
Temat wspólnoty funkcjonuje w sztuce współczesnej od połowy lat 80. i dotyka wszystkich aspektów praktyki artystycznej. Objawia się w różnorodnych […]
Rozmowa Anety Kyzioł z Jolantą Janiczak i Wiktorem Rubinem Dotknąć? Nie dotknąć?
Wasza „Caryca Katarzyna” z Teatru im. Żeromskiego w Kielcach stała się przebojem. Wielkie emocje wzbudza scena z Carycą, obnoszącą po […]
Allen J. Kuharski To nie jest Chopin
Afazja Z „Koncertami Fortepianowymi” Chopina pierwszy raz zetknąłem się całkiem niedawno: słuchając wietnamskiego pianisty Dang Thai Sona grającego na XIX-wiecznym […]
Gob SquadO strukturze
Wasze pierwsze przedstawienia takie jak „House” (Dom) czy „Work” (Praca) były niezwykle zwariowane i interaktywne. Widzowie mogli się swobodnie przechadzać […]
Joanna KrakowskaQueer – mieszczańska rozrywka?
Nowojorski Joe’s Pub to szczególne miejsce. Miejsce pomiędzy. Już nie w piwnicy, ale jeszcze nie w mainstreamie, już nie awangardowe, […]
Marta KeilHeiner Goebbels. Artysta, kurator, nauczyciel, …?
Jeden z krytyków muzycznych powiedział kiedyś, że woli Goebbelsa, kiedy pracuje w teatrze, niż gdy komponuje. Odwrotnie mawiają specjaliści teatralni. […]
Lukáš JirickChcę centralny temat pozostawić otwarty
Czy radio jako medium oraz radioart, miały na Pana wpływ już w młodości, w latach sześćdziesiątych, czy dopiero od czasu, […]
Bojana CveijcXAVIER LE ROY: KONTESTUJĄCA CHOREOGRAFIA JEDNEGO FRANCUZA MNIEJ
CHOREOGRAFUJĄC DYSPOZYTYWY (DISPOSITIFS) Dla krytyków tańca zawodowe doświadczenie Le Roya, z wykształcenia biologa molekularnego, stało się kluczem do rozumienia jego […]
Xavier Le Roy i Bojana CvejicBy skończyć z oceną udzielając wyjaśnień
Xavier Le Roy: Nie możemy już dłużej uciekać od tej terminologii: jak rozumiesz taniec konceptualny? Czym jest w relacji do […]