Konteksty

Mechanizmy rzeczywistości – kino rumuńskie

Najpierw Europę podbił włoski neorealizm filmowy, potem francuska Nowa Fala; pod koniec lat 70. mówiło się o polskim kinie moralnego […]

Piotr BernardynSłońce jeszcze nie wzeszło. Tsunami. Fukushima.

Najbardziej znany dziś japoński pisarz, Haruki Murakami, odbierając w czerwcu 2011 roku nagrodę literacką w Barcelonie, cale niemal przemówienie poświęcił […]

Bart Capelle rozmawia Z Christophem Meierhansenem

Co było impulsem do stworzenia nowego ustroju? W czym nowy system będzie różnił się od demokracji? Moim celem jest obnażenie […]

Carolyn FaberStracone, znalezione, odtworzone

Pracując jako archiwistka zaczęłam się poważnie zastanawiać dlaczego mamy tę nieokiełznaną potrzebę zachowywania naszego życia na filmach. Może boimy się […]

Dragan Klaić„Gra w nowych dekoracjach. Teatr publiczny pomiędzy rynkiem a demokracją”. [Fragmenty]

Ta książka nie mówi o przetrwaniu teatru w dobie kryzysu – chociaż jego widmo kładzie się posępnym cieniem na poniższych […]

Iulia PopoviciWspółczesne sztuki performatywne w Rumunii

Mogłoby się wydawać, że te cztery spektakle mają ze sobą niewiele wspólnego. Jednak łączące je linie – przebiegające od roku […]

Raja ShehadehPalestyńskie wędrówki. Zapiski o znikającym krajobrazie

Louisę Waugh poznałem w Edynburgu. Louisa jest pisarką, napisała książkę o Mongolii, gdzie przez trzy lata mieszkała. Powiedziała mi kiedyś, […]

Chantal Pontbriand„Idea wspólnoty”, a nie „wspólnota, która nadejdzie”

Temat wspólnoty funkcjonuje w sztuce współczesnej od połowy lat 80. i dotyka wszystkich aspektów praktyki artystycznej. Objawia się w różnorodnych […]

Rozmowa Anety Kyzioł z Jolantą Janiczak i Wiktorem Rubinem Dotknąć? Nie dotknąć?

Wasza „Caryca Katarzyna” z Teatru im. Żeromskiego w Kielcach stała się przebojem. Wielkie emocje wzbudza scena z Carycą, obnoszącą po […]

Allen J. Kuharski To nie jest Chopin

Afazja Z „Koncertami Fortepianowymi” Chopina pierwszy raz zetknąłem się całkiem niedawno: słuchając wietnamskiego pianisty Dang Thai Sona grającego na XIX-wiecznym […]

Gob SquadO strukturze

Wasze pierwsze przedstawienia takie jak „House” (Dom) czy „Work” (Praca) były niezwykle zwariowane i interaktywne. Widzowie mogli się swobodnie przechadzać […]

Joanna KrakowskaQueer – mieszczańska rozrywka?

Nowojorski Joe’s Pub to szczególne miejsce. Miejsce pomiędzy. Już nie w piwnicy, ale jeszcze nie w mainstreamie, już nie awangardowe, […]

Marta KeilHeiner Goebbels. Artysta, kurator, nauczyciel, …?

Jeden z krytyków muzycznych powiedział kiedyś, że woli Goebbelsa, kiedy pracuje w teatrze, niż gdy komponuje. Odwrotnie mawiają specjaliści teatralni. […]

Lukáš JirickChcę centralny temat pozostawić otwarty

Czy radio jako medium oraz radioart, miały na Pana wpływ już w młodości, w latach sześćdziesiątych, czy dopiero od czasu, […]

Bojana CveijcXAVIER LE ROY: KONTESTUJĄCA CHOREOGRAFIA JEDNEGO FRANCUZA MNIEJ

CHOREOGRAFUJĄC DYSPOZYTYWY (DISPOSITIFS) Dla krytyków tańca zawodowe doświadczenie Le Roya, z wykształcenia biologa molekularnego, stało się kluczem do rozumienia jego […]

Xavier Le Roy i Bojana CvejicBy skończyć z oceną udzielając wyjaśnień

Xavier Le Roy: Nie możemy już dłużej uciekać od tej terminologii: jak rozumiesz taniec konceptualny? Czym jest w relacji do […]