Konteksty

Rozmowa Anety Kyzioł z Jolantą Janiczak i Wiktorem Rubinem Dotknąć? Nie dotknąć?

Wasza „Caryca Katarzyna” z Teatru im. Żeromskiego w Kielcach stała się przebojem. Wielkie emocje wzbudza scena z Carycą, obnoszącą po […]

Allen J. Kuharski To nie jest Chopin

Afazja Z „Koncertami Fortepianowymi” Chopina pierwszy raz zetknąłem się całkiem niedawno: słuchając wietnamskiego pianisty Dang Thai Sona grającego na XIX-wiecznym […]

Gob SquadO strukturze

Wasze pierwsze przedstawienia takie jak „House” (Dom) czy „Work” (Praca) były niezwykle zwariowane i interaktywne. Widzowie mogli się swobodnie przechadzać […]

Joanna KrakowskaQueer – mieszczańska rozrywka?

Nowojorski Joe’s Pub to szczególne miejsce. Miejsce pomiędzy. Już nie w piwnicy, ale jeszcze nie w mainstreamie, już nie awangardowe, […]

Marta KeilHeiner Goebbels. Artysta, kurator, nauczyciel, …?

Jeden z krytyków muzycznych powiedział kiedyś, że woli Goebbelsa, kiedy pracuje w teatrze, niż gdy komponuje. Odwrotnie mawiają specjaliści teatralni. […]

Lukáš JirickChcę centralny temat pozostawić otwarty

Czy radio jako medium oraz radioart, miały na Pana wpływ już w młodości, w latach sześćdziesiątych, czy dopiero od czasu, […]

Bojana CveijcXAVIER LE ROY: KONTESTUJĄCA CHOREOGRAFIA JEDNEGO FRANCUZA MNIEJ

CHOREOGRAFUJĄC DYSPOZYTYWY (DISPOSITIFS) Dla krytyków tańca zawodowe doświadczenie Le Roya, z wykształcenia biologa molekularnego, stało się kluczem do rozumienia jego […]

Xavier Le Roy i Bojana CvejicBy skończyć z oceną udzielając wyjaśnień

Xavier Le Roy: Nie możemy już dłużej uciekać od tej terminologii: jak rozumiesz taniec konceptualny? Czym jest w relacji do […]

Materiał teatuTworki, Konteksty

„Do istoty każdej rzeczy należy komunikowanie jej duchowej treści.” „Język komunikuje odpowiadającą mu istotę duchową (…) ta istota komunikuje się […]

Simon SheikhReprezentacja, kontestacja i władza: artysta jako intelektualista publiczny

Jednym z głównych problemów współczesnych artystów krytycznych jest interakcja z aparatem oddziałującym na produkcję dzieł sztuki. Na ten aparat składają […]

Grzegorz SroczyńskiTęsknię za facetami w swetrach

POLSKA KLASA ŚREDNIA WYPIĘŁA SIĘ NA ETOS. TAKIE SŁOWA, JAK „PAŃSTWO”, „INTELIGENCJA”, „SPRAWIEDLIWOŚĆ SPOŁECZNA”, UZNAJE ZA ANACHRONICZNE. I CHWALI CYNIZMEM. […]

Katarzyna LemańskaTeatr rozszerzony Wojtka Ziemilskiego

Wojtek Ziemilski zajmuje się w swoich projektach statusem widza (uczestnika, współtwórcy, partnera), zmieniającym się w zależności od stopnia partycypacji w […]

Iwona UbermanMit przechodzi sprawdzian – polski teatr polityczno-społeczny z niemieckiej perspektywy

Jeżeli przyjrzeć się niemieckiemu krajobrazowi teatralnemu z polskiej perspektywy, zwraca uwagę fakt, że w wielu przedstawieniach wyraża się potrzeba zmian […]

Gerald Raunign-1. Budując różnorodność. Manifest filozoficzny

Okupacja bez podmiotu. Ruch bez podmiotu. Bezpodmiotowy twór. Charakterystyczną cechą ruchów społecznego oporu ostatnich lat jest to, że obywają się […]

Jacek Dukaj, Przemysław Czapliński, Paweł Dunin-Wąsowicz, Roman KurkiewiczDyskusja o „LODZIE”

Przemysław Czapliński: (…) Jakie są sensy zamrażania w tej powieści? Jakie ma dla Pana znaczenie psychologia, spotkania międzyludzkie, to, co […]

Tadeusz KotarbińskiZagadnienie istnienia przyszłości

Przypuszczamy, że wprawdzie wszelka prawda jest wieczna, ale nie wszelka prawda jest odwieczna. Jeśli coś jest prawdą w danej chwili, […]